MIn hemlighet

Mer
18 år 11 månader sedan #15667 av Equivocal
Svar från Equivocal i ämnet MIn hemlighet

Hoppas att du känner dig piggare och lyckligare snart...

jag känner mig ofta pigg och glad men tanken finns ändå där. Jagh kan vara lycklig i nuet, men jag ser ingen framtid. Det är en konstant hopplöshet om livet, vilket inte innebär att jag aldrig skrattar och är glad. Jag kan inte ha det bättre än vad jag har det nu, men tankarna finns ändå där... det är det som är det jobbigaste
Mer
18 år 11 månader sedan #15668 av flisan
Svar från flisan i ämnet MIn hemlighet
Hej,

Jag känner igen mig mycket i det du skriver. Jag har mycket sådana tankar och de är ibland mycket starka.
Jag tror inte heller att någon i min omgivning som förstår hur allvarligt det är.
Jag tror mina närstående tror att jag mår ganska bra nu men jag känner det som att jag alltid spelar ett spel.
Men om man mår riktigt riktigt uselt så orkar man inte ens spela.
Så något finns det där som gör att man i alla fall bryr sig om att upprätthålla en fasad. För att kunna smälta in så bra man kan även om man känner sig väldigt utanför. Så egentligen är ju detta inte bara något negativt.
Jag tror nog att allas liv har en mening.
Jag läste i en bok om en kvinna som hade återhämtat sig från schizofreni som levde ett hyfsat bra liv men som ändå hade självmordstankar varje dag. Men hon hade lärt sig att leva med dem, lät de komma och gå utan att reagera så mycket på dem som i början.
Kanske detta kan vara någon slags tröst. Att man kanske kan lära sig att stå ut med dessa tankar utan att låta dem ta över.
Mer
18 år 11 månader sedan #15674 av LucyintheSky
Svar från LucyintheSky i ämnet MIn hemlighet
synd att det är en tröst att man inte är ensam om det.. riktigt synd
Mer
18 år 11 månader sedan #15762 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet MIn hemlighet
Jag vet hur det e..

men man måste göra vad man kan ändå.

Du behöver nog mer egoism egentligen.

Är du fel o annorunda är du väl en avvikare?

Ngt som jag tycker är absurt i samhället är just detta att dels söka vara en avvikare, dels söka "normaliteten". Målet är inte som du nu försöker att anpassa dig till samhället, utan att anpassa samhället till dig, en grannlaga uppgift som kan tyckas övermäktig, men, är den det om du ser det hela mindre, fokuserar mer ego på vad du önskar för dig isf för vad du önskar för andra?
Mer
18 år 11 månader sedan #15775 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet MIn hemlighet
Jag undrar om inte självmordstankar borde kunna behandlas med kognitiv beteendeterapi? Jag tror också på att rikligt med motion kan vara viktigt för att motverka stress och depression. Testa dig också regelbundet om du har en depression. Det finns gratis självtest här:
www.deprimerad.net/allm/testa/madrs.htm
Mer
18 år 11 månader sedan #15776 av Equivocal
Svar från Equivocal i ämnet MIn hemlighet

Tro inte att du är den enda som känner så bara. Det är lätt att få för sig det. Såna där tankar hade jag också under tjugofem år. Påstår inte att man skall behöva vänta så länge på att må anständigt, bara att hopplösa scenarion kan förändras. Om alla dörrar är stängda får man söka upp en som är öppen.


Jag tror absolut inte att jag är ensam om att känna så men bland de jag umgås med nu för tiden är jag nog det. det är ju det som är grejen. Alla dörrar är inte stängda och jag har massa roligt framför mig, men hopplöshetstankarna finns där ändå, försöker att inte tänka så mkt på det. Oftast kan jag bara putta bort dem men ibland blir de extremt starka.

Är du fel o annorunda är du väl en avvikare?

Nja fast jag är ju inte fel och annorlunda utåt, det är ju ingen annan som tycker det, bara jag och mina tankar.

och de där diskussionerna och att ändra världen efter sig själv har vi redan gått igenom och det är inget jag tror på, då måste man bli rätt galen för att det ska funka. Jag försöker verkligen inte "passa in" på alla sätt och vis, jag har min egna starka åsikter men ibland är det jobbigt när det bara är jag som har dem... antar att du kan känna lite likadant