En väldigt märklig dröm som jag hade

Mer
12 år 10 månader sedan #409734 av aspie

IRL skrev: Lucida drömmar är mycket intressanta upplevelser. Då är man medveten om att man drömmer och kan uppleva att man styr de drömmen. Har haft det ett par gånger och hoppas på det igen=)

Samma här. Bara ett par gånger, men jag tyckte att det var fantastiskt. Man kunde se t ex monster men behövde inte alls vara rädd för dem eftersom man visste att det bara var dröm och man får dem att försvinna när man vill. Det finns "läroböcker" om hur man kan producera lucida drömmar. Jag har bara hittills inte haft tid med att studera metoden.

Carl Gustav Jung (Freuds elev som gick andra vägar) ansåg att det fanns också sk stora drömmar vilka man kunde komma ihåg detaljerat (de behövde inte vara lucida drömmar), medan vanliga drömmar glömmer man genast. Jag har också haft sådana, man kommer ihåg hela händelseförloppet även i åratal.
Mer
12 år 10 månader sedan #409754 av Jesus/magnus
jag drömde att jag bad, här tidigare, och kom ut ur drömmen i bön, det kändes.. ovanligt men härligt :hjärta

John 8:31-32.
Mer
12 år 10 månader sedan #409757 av Isa-Alise

IRL skrev: Tror inte allt man drömmer är slump. Har sysslat lite med drömtydning i terapi med intressanta resultat. Har iaf hittat tolkningar som jag kunnat koppla till viktiga händelser/vägval/insikter som jag inte hunnit eller haft förmågan om att bli medveten om i det vakna livet.

Lucida drömmar är mycket intressanta upplevelser. Då är man medveten om att man drömmer och kan uppleva att man styr drömmen. Har haft det ett par gånger och hoppas på det igen=)


Lucida drömmar har jag rätt ofta, ännu oftare då jag var barn... kan då förändra handlingen i drömmen, så att den passar mig...

Men i andra drömmar får jag hälsningar från anhöriga som har gått bort... det är de mest fantastiska drömmarna... min pappa kan hälsa på i drömmen och jag känner att han kan se mig och bryr sig om mig... ofta är omgivningen väldigt vacker - en blomstrande äng t.ex. där han går och vinkar till mig och ler ett vänligt leende... jag undrar ibland om han hälsar på i min dröm, eller om jag, för ett ögonblick i drömmen, besöker honom i himmelen...
Mer
12 år 10 månader sedan #409785 av Traxerity
Lucida drömmar är när man vet att man drömmer och att man kan göra precis vad man vill i drömmen.
Så man vaknar i sitt inre och gör vad man vill.
Mer
12 år 10 månader sedan #409789 av Poppy
Inatt drömde jag att jag var på bilverkstan med min bil. Medan jag stod och väntade på att det skulle bli våran tur så förvandlades bilen och blev mindre och ljusare. Då tänkte jag "nåja, eftersom detta är en dröm, så kan jag med vilje förvandla tillbaks i bilen igen". Så blundade jag, och tänkte "när jag öppnar ögonen ska bilen vara som vanligt igen". Men det gick inte! Jag försökte flera gånger, men det var helt kört. Oavsett hur jag koncentrerade mej fortsatte bilen att vara liten och ljus.
Så ibland kan man vara medveten om att man drömmer utan att ha nån kontroll över drömmen. Det har hänt mej tidigare också. Och även när jag har kontroll tycker jag det brukar kräva ganska mycket mental ansträngning och koncentration att styra drömmen som jag vill.
Mer
12 år 10 månader sedan #409820 av Isa-Alise
Man kan bara styra över sitt eget handlande i drömmen.