Min sömnproblematik

Mer
12 år 3 veckor sedan #476319 av Fragile80
Svar från Fragile80 i ämnet Min sömnproblematik
Jag har testat propavan en gång. Fick världens krypningar och kramper i benen. Därför kan jag inte använda den. Det är synd, för jag blev jättetrött av dem.

Kram

/Fragile
Mer
12 år 2 veckor sedan #477954 av Earlybird
Svar från Earlybird i ämnet Min sömnproblematik
Försöker dra ner på Zyprexan pga biverkningarna och att jag måste gå ner i vikt men sömnsvårigheterna dyker upp direkt. Vaknar ett par tre gånger per natt. Inte bra. Får ta Zopiklon i stället, men inte för mycket för jag vill ju inte bli beroende av det heller. En annan anledning till att jag vill sluta med zyprexan är att jag får så hemska mardrömmar av den, sover visserligen som en stock men när jag vaknar så har jag världens ångest pga av drömmarna. Nu har jag inga mardrömmar, men kan inte sova ordentligt i stället...
Mer
12 år 1 vecka sedan #478044 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min sömnproblematik
Earlybird,

Ring din läkare och be att få Zeldox eller Abilify som knappt har någon viktuppgång och har du gått upp i vikt med Zyprexa så kan du nog gå ner i vikt. Risken om du slutar eller tar för låg dos av Zyprexa är att du får en psykos, vilket inte är bra om man jobbar. Arbetsförmågan kan avta efter en psykos i värsta fall.
Mer
12 år 1 vecka sedan #478135 av Earlybird
Svar från Earlybird i ämnet Min sömnproblematik
Tack för svar Admin men jag måste prova att vara utan Zyprexa ett tag nu känner jag. Jag är nu 46 år och har sedan 20årsåldern haft 6 psykostillfällen och varit inlagd en gång. Mellan mina psykoser är jag frisk, arbetar och mår bra, förutom att jag är lite tillbakadragen och lätt paranoid. Jag har haft längre perioder i mitt liv då jag varit helt medicinfri och mår som bäst då, livet är så mycket mer levande då. Nu är det relativt lugnt i mitt liv så jag måste prova om det fungerar nu. Blir så trött och slö av mediciner. Jag har också flyttat så min förra läkare har gett mig massor av recept och sedan övergivit mig och förpassat mig till en ny psykosenhet. Jag känner inte för att ta tag i det och berätta hela min historia för nya människor en gång till, suck. Men om det inte ordnar sig med sömnen, som ju är A och O för att inte hamna i en psykos, så ska jag ta tag i det och be att få prova Abilify, det lovar jag.
Mer
12 år 1 vecka sedan #478193 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Min sömnproblematik
Det är inte värt att tappa allt man byggt upp i livet genom att få en till psykos... det tar sån tid att återuppbygga det som raseras av psykosen...
Mer
12 år 1 vecka sedan #478194 av Earlybird
Svar från Earlybird i ämnet Min sömnproblematik
Nej jag hoppas verkligen att jag inte får någon mer psykos här i livet. Det räcker verkligen med dem jag har haft och nu när jag är äldre vet jag inte om jag orkar med så mycket mer. Min förra läkare tyckte i alla fall att jag hade en bra prognos för att inte råka ut för fler psykoser om jag inte utsätter mig för stark press eller stress samt är uppmärksam och noga med sömn, motion och mat. Ja som sagt vi får se hur det går med sömnen, det är livsviktigt för mig.