Hjälp

Mer
18 år 5 månader sedan #28102 av flisan
Hjälp skapades av flisan
Hej alla på Viska.
Jag behöver verkligen er hjälp och erat stöd nu.
Jag mår jättedåligt och är väldigt deprimerad.
Jag blir ofta det på höstarna. Förra året var det fruktansvärt.
Nu känner jag att deprission är på väg att slå klorna i mig igen.
Jag äter antidepressiv medicin och orfiril och lamictal
Förra året när jag var inlagd sa de att jag inte hade en psykos, jag hade depression med psykotiska symtom. En läkare jag träffade misstänkte att jag hade manodepressiv typ två (depression+hypomani).
Nu börjar jag fundera på om det kan vara så.
Jag pendlar mycket i stäningsläge och har under hösten gått en patientutbildning, där fick jag veta att den vanligaste feldiagnosen är att man bara får diagnosen depression, trots att man har manodeprresivitet. För de frågar ej efter hypomana symtom. Och man själv och omgivningen tycker bara att det är trevligt om man lite extra glad, är utåtriktat och pratsam och kreativ.
Jag har också fått lära mig att manodepressivitet utan klara manier lätt blandas ihop med borderline, jag har förut fått diagnosen borderline, men tydligen har jag inte den längre, tror jag. Men jag har samtidigt svårt med nära relationer, kanske kan man ha både borderlibe och manodepressivitet. Har släkt som jag själv tycker har hypomana tendenser, kreativa och går in för allt de gör.
Vad ska jag göra, jag mår piss just nu. Vet int eens hur jag ska överleva helgen. Men blir det värre får jag åka in till akuten.
Mer
18 år 5 månader sedan #28103 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Hjälp
Försöka ha det så ljust som möjligt omkring dig och ta en promenad under dagens ljusa timmar så du kommer ut friska luften och det lilla ljus som finns. Sånt kan göra mycket faktiskt.
Har du vänner du kan umgås med? Vänner brukar alltid göra allt lättare.

Men dra dig inte för att söka hjälp akut när du känner att det behövs.
Mer
18 år 5 månader sedan #28106 av flisan
Svar från flisan i ämnet Hjälp
Hej
Ja jag vet att jag blir väldigt påverkad av mörkret, jag ska se till att gå i ljusbehandling så snart som möjligt.
Om det blir värre får jag åka in till akuten. Jag ska nog också be att få elbehandling, innan jag sjunker ännu djupare. Jag har inget att förlora på det.
Jag ska försöka att gå ut när det är ljust, det känns bara så motigt när det är dåligt väder.

Jag ska få besök av tre kompisar i kväll, vi ska baka lussekatter, jag vet inte hur mycket jag orkar vara med, men det kanske kan vara skönt att de kommer hit i alla fall.
Mitt humör är så konstigt ibland undrar jag om jag har en blandepisod av depression och hypomani. Jag känner mig omväxlande panikslaget nedstämd och emellanåt väldigt upprymd, då känns det som jag inte har några problem alls. Jag känner igen dessa symtom
Jag tror att elbehandling kan hjälpa även mot blandepisoder.
Mer
18 år 5 månader sedan #28107 av flisan
Svar från flisan i ämnet Hjälp
Har föressten spolat ned alla tabletter och slängt alla mina rakyvlar för säkerthets skull.
Mer
18 år 5 månader sedan #28108 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Hjälp
Bra gjort!!

Hoppas du får trevligt med dina vänner och att lussekatterna blir goda : )
Mer
18 år 5 månader sedan #28109 av flisan
Svar från flisan i ämnet Hjälp
Tack, ja, jag orkar kanske inte vara så social. Men som sagt, nu gäller det att överleva denna helg och jag tror att det blir lättare om jag har människor omkring mig. Jag ska prata med min vän som kommer först, henne har jag kännt sedan jag var 7 år, och jag vet att hon bryr sig om mig.