Hjälp

Mer
18 år 4 månader sedan #28955 av flisan
Svar från flisan i ämnet Hjälp
Hejsan

Nu har jag varit inlagd i ca två veckor och jag får ECT, har fått det fyra gånger. Det är inte så obehagligt som jag trodde. Vissa dagar känner jag mig lite piggare. I dag är dock inte en sådan dag. Fick ECT i morse och har mest sovit hela dagen, pga av huvudvärk och trötthet. Jag har fått väldigt problem med minnet nu efter ett antal behandlingar, det kände jag inte av först, men nu känner jag av det. Så om jag skriver konstiga saker här så vet ni varför.
Jag har fått ändrat medicinering också. Lite höjd dos av fluoxanol (eller vad det heter) och sedan har de satt in Litium. Läkaren har ju någon teori om att jag skulle vara bipolär. Jag brukar neka till detta, men tydligen så har man inte koll själv på om man är hypoman, man tycker bara att det är trevligt och omgivningen också. Jag har frågat mina föräldrar om vad de tror, men de tror inte jag varit hypoman, men det kan ju som sagt bero på att de bara tyckt det varit trevligt. Jag har dock aldrig varit manisk, det vet jag. Särskilt när jag kan se en tjej på avdelningen som är väldigt manisk, jag har aldrig varit i närheten av det.
Jag har också fått minskad dos av Imovane, nu när jag är inlagd känner jag mig lite tryggare och då behöver jag inte ta så mycket för att sova. Det tycker jag är skönt eftersom jag oroat mig för att jag blivit beroende.

flisan
Mer
18 år 4 månader sedan #28960 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hjälp
Skönt att du vissa dagar i alla fall känner dig bättre. Hoppas att den positiva trenden fortsätter. Hoppas också att bipolärdiagnosen klarnar för med tiden så brukar diagnoserna bli allt lättare att ställa.
Mer
18 år 4 månader sedan #28987 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hjälp
Hoppas att medicinerna och el behandlingen hjälper dig att snabbt må bra igen... fint att du mår lite bättre nu...

Glömskan efter el behandling går över efter ett tag... det lär vara en effektiv behandling mot depression...

Hoppas att du har en bra helg och kan hitta på något roligt att göra...
Mer
18 år 4 månader sedan #29414 av flisan
Svar från flisan i ämnet Hjälp
Hej
Nu har jag fått sex elbehandlingar och är hemma på permision över helgen. På måndag blir jag utskriven, sen ska jag få en elbehandling i veckan framöver för att den goda effekten ska hålla i sig.
Det var inte alls så obehagligt som jag trodde att få elbehandling. Det var inget speciellt faktiskt, jag blev ju sövd och det var inte heller farligt. Kanske har jag blivit lite gladare, jag tror det. Fast det är ingen sådan dramatisk förändring som man skulle kunna hoppas på. Det är kämpigt att komma hem igen, och försöka få ordning igen på livet. Sen kommer allt det vanliga trasslet med ekonomin och dyl. som alltid förljer då man varit inlagd. Det blir alltid en del praktiska saker att ta rätt på.
Sen ska jag försöka komma igång med mitt vanliga liv och hitta ljuspunkter i det. Nu är det ju snart jul och jag ska åka hem till mina föräldrar i jul. Om jag orkar ska jag också försöka studera lite.
Men först och främst ska jag bara återhämta mig efter min vistelse på sjukhuset. Jag ska träffa de vänner som jag inte träffat under tiden och det ser jag fram emot.
I vår ska jag ordna så att jag får gå på ljusbehandling.
Mer
18 år 4 månader sedan #29433 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hjälp
Det var ju bra att du förbättrades så du blir utskriven och kan fira jul med din familj. Det kanske inte är så roligt att fira julen på en avdelning alltid. Intressant att höra dina rapporter om elbehandling, eftersom det är inte ofta någon här får det numera. Jag tror att du kommer må ännu bättre när du blir utskriven och kan vara hemma. I alla fall tyckte jag det var bättre att vara hemma än vara inlagd.
Mer
18 år 4 månader sedan #29438 av flisan
Svar från flisan i ämnet Hjälp
Hej

Nej, detta forum är väl kanske inte främst för deprimerade. Även om depression kan ingå som en del i ett större sjukdomsspektra. Jag har ju erfarenhet av psykotiska symtom men endast i kombination med depression. Jag har hört röster, sett saker och haft en obeskrivlig ångest. Fast dessa symtom var värre förra vintern än nu. Jag är glad att jag fick elbehandling nu innan depressionen blivit värre. För om jag hade upplevt psykotiska symtom tror jag att jag hade upplevt sövningen och elbehandlingen som mycket mera skrämmande. Nu var jag ändå hyfsat mycket i ett stycke, kropp och själ.
Jag har även börjat medicinera med Litium och det återstår att se hur det fungerar.
Jag har också kunnat trappa ned lite på mitt Imovane-användande och det betyder mycket. Jag tar inte heller någon annan benzo-medicin. Jag kan ta Theralen vid behov och gör det till natten när jag ska sova.