Mår sämre igen...

Mer
10 år 7 månader sedan #615273 av Eos
Svar från Eos i ämnet Mår sämre igen...
Tack tusen kramar Malin! :hjärta

Jag ska prata med min psykiatriker nästa vecka. Det har inte behövts på ett tag då jag ätit starka mediciner (för min njursjukdom) som tagit bort min menstruationscykel. Nu har den alltså kommit tillbaka igen.
Eller, så är det min vanliga nedåt svacka som jag får efter jag haft en glad period. Jag tycker det är jättesvårt att veta sådant här. Litiumnivå, sluta med litium... Risk för att bli manisk och kanske än värre, depressionen som kommer efteråt... Andra läkare har ju sagt att jag varit manisk, men inte min nuvarande, hon menar att jag varit psykotisk. Känns farligt att "spela roulette" sådär. Fast jag har ju fortfarande Abilify (och zyprexa). Så det är ju inte som att jag blir omedicinerad.

Ska ut och gå en lång promenad i solen. Kanske det blir bättre då.
Mer
10 år 7 månader sedan #615278 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mår sämre igen...
Jag tycker att det mestadels låter som ångest. Det låter delvist som socialfobi dvs att känna andras blickar och sedan katastroftankarna låter som den besvärliga ångest som vi kan drabbas av som just kännetecknas av katastroftankar. Ångesten brukar ofta vara övergående. Sedan verkar du ha depersonalisation, som just kan förekomma vid ångest.
Mer
10 år 7 månader sedan #615285 av krokus
Svar från krokus i ämnet Mår sämre igen...
Eos,
Det finns en antidepressiv medicin (SSRI) som heter Premalex som är just för premenstruellt dysforiskt syndrom.
Länk i FASS: [url:tgpyy3dr]http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20090225000019[/url:tgpyy3dr] (Hoppas att länken funkar.)
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 7 månader sedan #615289 av yoki
Svar från yoki i ämnet Mår sämre igen...

Eos skrev: Tack Yoki det fick jag, ska bara sova lite extra på morgonen nu.
Fick du sova?
:hjärta

Det var besvärligt flera timmar och jag kunde inte låta bli Stesolidburken...hemskt...jag som ska sluta...men det är svårt när lindringen finns där i en medicinburk.
Vad säger din läkare om att du vill sluta med Litium?
Ibland kan jag fråga samma saker flera gånger och berätta samma om och om igen. Ber om överseende. Mitt dåliga minne kan jag till stora delar tacka ECT för.
Kram på dig. :hjärta
Mer
10 år 7 månader sedan #615305 av Eos
Svar från Eos i ämnet Mår sämre igen...
Ok, tack admin, det låter troligt.

Tack för tipset Isan! Länken fungerade och var intressant att läsa. Där stod att om det ska röra sig om pmd så ska man vara symtomfri i två veckor utav fyra. Jag är aldrig symtomfri. Jag har nog inte pmd utan det är nog grundsjukdomen som blir värre när jag har pms.
Mer
10 år 7 månader sedan #615309 av Eos
Svar från Eos i ämnet Mår sämre igen...
Å yoki :kram :hjärta Hang in there

Det är min psykiatriker som säger att jag ska sluta med litium. Blev så paff när hon sa det till mig!