Depression och inget biter. SSRI och annat...

Mer
9 år 6 månader sedan #692560 av mumrik
Gokväll Eos!
Hoppas det håller i sig...och att ditt möte med psykiatern nästa vecka går bra!
Du ska se att ni hittar den optimala dosen medicin för dig...
Kram :hjärta
Mer
9 år 6 månader sedan #692561 av Eos
Tack mumrik!
Hoppas du får en trevlig kväll. Kram! :hjärta
Mer
9 år 6 månader sedan #692566 av Zoidar
jag har alltid svarat på låga doser antidepressiva. Konstigt att det är sådana skillnader. Sen jag har inte kunnat ta dem pga. märkliga biverkningar, trots låga doser.

Anchored in Christ ✟

Mer
9 år 6 månader sedan #692567 av Eos
Jag tror jag har olika typer av depressioner Zoidar, årstidsbunden, hormonellt (de är korta), så mina megadjupa som kan vara länge, och så de stressutlösta.

När det gäller det hormonella svarar jag bra på ssri. Årstidsbunden där svarar jag på högre doser av ssri. Men det funkar inte fullt ut och kan vara en inkörsport till mina djupa långa depressioner.

Det som hände mig den här gången tror jag beror på att jag "trycktes" ner av för mycket antipsykotia som gjorde mig heldeppig. Eller så var det negativa symptom.

Jag får alltså depressionsstörningar av stress, och mindfulness är något jag tänker göra oftare. Och undvika stress så mycket det går.
Jag blir ju stressad av så mycket tyvärr.
Sociala kontakter kan vara mycket stressande.
Men så viktiga!
Mer
9 år 6 månader sedan #692650 av Admin1
Du skulle ju kunna testa beteendeaktivering, som går ut på att göra roliga saker. Finns en självhjälpsbok om detta.

www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... depression
Mer
9 år 6 månader sedan #692821 av Eos
Tack för tipset admin.

Ikväll trillade jag ner i ett hål igen. Gråter men när jag inte gråter är jag så irriterad.
Ropade nog hej för tidigt. :(
Får se vad läkaren säger imorgon.

Jag vill även övertala henne om jag kan få KBT för behandling av min numera kraftiga övervikt. Läste att KBT ska hjälpa mot övervikt.
Jag har tagit med mig foton för hur jag såg ut för bara några år sedan. Hon har ju bara sett mig som tjock.
Jag vägde stadigt rum 65 kg i 30 år, nu väger jag 91 kg till mina 170 cm! Viktuppgången kom snabbt över ca tre år bara.
Jag vet hur man äter nyttigt, kan det här med kalorier och vad som är hälsosamt. Det blir bara löjligt när de försöker lära ut hur man ska äta på gruppen. Jag överäter av alla anledningar. När jag är ledsen, när jag ska fira, ångest, depression, ensamhet... perfekt för KBT-behandling tycker jag.

Håll tummarna!