Depression - en normal signal?

Mer
5 år 8 månader sedan #1083728 av Melody
Om man mist en del i livet (relationer tex eller jobb), allmänt har dåliga relationer och sjukdom i familjen...är det då inte normalt att vara i depression? Eller är det normala att vara ok ändå? Det är svårt att veta om man ska vara glad ändå kontra om det är negativa symptom.

Någon som tagit sig ur depression? Hur gjorde ni?

It takes a fool to remain sane...
Mer
5 år 8 månader sedan #1083729 av rymd
Svar från rymd i ämnet Depression - en normal signal?
du sa det i sista meningen Vår...
Mer
5 år 8 månader sedan #1083732 av Inwatto
Jag har gått i KBT mot depression hos psykolog. Det var givande. Upptäckte många negativa spiraler, alltså att man tänker fel och då blir man mer deprimerad så man tänker ännu mer fel. Fick göra olika övningar, bl a att hitta en positiv tanke när jag bara kunde se det negativa.

Sedan bör man tänka på att man kan ha sorg också. Livssorg över att livet inte blivit så som man trodde. Det ska man nog acceptera. Depression bör man försöka motarbeta. Hålla mat- och sovtider och försöka tänka positivt.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1083733 av Melody
Inwatto,

Tack. Helt sant.

Man kan vara superpositiv och intala sig att allt är okay...men det vore att lura sig. Man kanske ska vara dum och glad. Gud gör mig dum och glad lol
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 8 månader sedan #1083738 av Inwatto
Är depression normalt? Jag brukar tänka att en elefant som är sjuk, drar sig tillbaka för att inte sinka flocken. Blir deprimerad och slutar äta. Dör sedan. Där ser jag depression som något naturligt.

Nu är vi INTE elefanter! Men, vi har kanske kvar beteendet/tendensen att bli deprimerade om vi blir sjuka och ensamma. Dock är det en farlig sjukdom. Hjärnan jobbar hårt för att försöka hitta en lösning på problemet och man kan råka ut för hjärnskador av det.

Det finns hjälp att få, så man ska inte acceptera depression, tycker jag.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
5 år 8 månader sedan #1083742 av Melody
Så sant inwatto.

Men jag har inte sett lösningen än iaf...