Depression - en normal signal?

Mer
5 år 8 månader sedan #1083745 av Inwatto
Vår,

jag hoppas du har bra hjälp från psykiatrin. Med tanke på hur den fungerar, eller snarare inte fungerar, så kan det vara bra att försöka själv. Har du gjort självtesterna som finns här på Viska?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1083747 av Melody
Tack inwatto!

Tyvärr visar testerna på depression. Jag ser psykologsessionerna jag har bara som ett verktyg, resten måste jag på ngt sätt göra själv. Dessvärre har jag kört fast lite...
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 8 månader sedan #1083748 av idefix
Jag hade en djup depression tätt inpå mitt psykosgenombrott (min första psykos). Det tog lite tid, men med hjälp av en låg dos antidepressiv medicin och regelbundna samtal med en samtalskontakt så lyckades jag bryta depressionen.
Mer
5 år 8 månader sedan #1083751 av Geta
Svar från Geta i ämnet Depression - en normal signal?
Senast som jag hade depression var efter min psykos 2005. Det är normalt att få en depression efter psykos. Jag fick Cipralex men tror att depressionen även gick över sig av sig självt. Nu har jag varit sjuk så länge att jag har inrättat mig i att inte ha så stora pretentioner på livet. Då blir det lättare.

Motion rekommenderas idag mot depression.
Mer
5 år 8 månader sedan #1083878 av Kn@sen
Ja depression är skulle jag säga är en normal signal, är nog sånt som vi brukar hänvisa till reptilhjärnan, alltså sånt människan alltid har dragits med. Depression finns i så många former och yttrar sig olika beroende på person men har liknande symtom i varierande skala. En sak jag tänker på är nog orsaken att man känner sig deprimerad, en vanlig anledning är nog att man inte är tillfreds hur man har det eller hur livet utvecklat sig, sen i dagens media och internet samhälle där man ser hur bra andra verkar ha det inser man kanske också hur mycket bättre andra har det. men det är mycket fasadhållning och skönmålande bilder. Kanske vi jämför oss med andra för mycket och har svårare att uppskatta det vi egentligen har. , En av människan större egenskaper är att inte nöja sig, alltid sträva mot något bättre och det har utvecklat människan till att utforma dagens samhällen på gott och ont. Sen har många idag verkliga anledningar att vara deprimerade men det skulle bli ett för långt stycke att skriva.

Vår!
om du har psykologkontakt som gett dig verktyg så gör han sitt jobb såvis men kanske inte rätt verktyg för dig i din situation, kanske nåt du bör diskutera nästa gång, men lägg fram det försiktigt på rätt sätt. Bara ett förslag som sagt.
Mer
5 år 8 månader sedan #1083889 av Geta
Svar från Geta i ämnet Depression - en normal signal?
Depression beror ofta på stress. Då hjälper motion.