GAD

Mer
3 år 5 månader sedan #1298462 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet GAD
Jag tror på Gud som en energi, ett väsen vi egentligen inte alls förstår, utan vi måste bara tro utan att veta. Att det är krig, svält och lidande i världen beror inte på att Gud sviker utan att människorna gör det. Vi i Väst har så länge levt i ett konsumtionssamhälle att vi har tappat den andliga dimensionen. När det gäller Mali och Sudan t ex så har Gud blivit ett stridsinstrument för konflikter och de har förlorat tanken på det goda. Gud blir ett förtryckarredskap och tron på en sådan Gud leder naturligtvis till destruktion.
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1298465 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet GAD
Jag kan förstå att Gud är energin i det levande, och i död materia med för den delen - som sten och mineraler. Livskraften i världen är enorm. Ändå går det fel. Men livskraften pågår hela tiden. Det är mer liv än död på planeten.

Den gudomliga energin är en kraft att räkna med. Även om jag inte tror på Gud just som persona.
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 5 månader sedan #1298480 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet GAD
Tror inte heller på någon figur, person Gud, det är rena avgudadyrkan. En skapare är ingen person, bara dumt. Amandara, har du hört om intelligent design? Att det finns en kraft större än något annat som har "tänkt ut" hela universum? Det som fick big bang att explodera, det som skapade livet? Vet att det låter helflummigt men det är bara så jag kan förlika med en högre makt.
Mer
3 år 5 månader sedan #1298481 av Geta
Svar från Geta i ämnet GAD
Tror att "Big bang" också kommer att bli inaktuellt att tro på. Det är inget slutgiltigt svar.
Mer
3 år 5 månader sedan #1298486 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet GAD
Intelligent design låter bra. Jag tänker att livet i sig självt är intelligent design. Hur fantastiskt allt är.
Mer
3 år 5 månader sedan #1298489 av memphis
Svar från memphis i ämnet GAD
Vi människor har alltid haft gudar, för att förklara allting. Vore konstigt om allt sånt bara är påhitt.