TVÅNGSTANKAR!!!!!!!

Mer
19 år 5 månader sedan #5548 av erco
Jag lider av tvångs tankar. Sådana som poppar upp i huvedet jag vet att det är fel men måste göra dom ändå. det kan vara som att ringa och säga något till polisen eller så. Jag håller i mot i det lägnsta men sedan måstw jag göra det. När jag har gort det får jag en jävla ongest så att jag nästan skadar mig själv. Det har varit några år som jag inte har haft dom men nu börgar dom komma till baka. Några tips hur man kan hantera det på ett bra sätt :?:
Mer
19 år 5 månader sedan #5549 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet TVÅNGSTANKAR!!!!!!!
Jag kan bara säga såhär, har haft väldigt mycket tvångstankar, så fort jag slutar med antidepressivt då kommer de tillbaka och tar massa tid för mig, ploppar upp utan att jag kan kontrollera och jag frågar ut och går in i saker om jag uppfattat ett ord, jag kan inte släppa vissa saker tills jag blir galen, och för mig funkar endast zoloft/fluoxetin/cipramil, nu har jag inga tvångstankar och jag vet att så länge jag fortsätter med antidepp så lever jag utan dom. Så det är kanske ett alternativ för dig.
Mer
19 år 5 månader sedan #5640 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet TVÅNGSTANKAR!!!!!!!
SSRI-antidepressiva, som Moonlight nämnde, är nog idag den vanligaste behandlingen mot tvångstankar, men kognitiv beteendeterapi kan nog också vara bra om det går att få. För mig hade Cipramil väldigt god effekt mot tvångstankar första gången jag tog det, men senare har det varit sämre tycker jag.
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5643 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet TVÅNGSTANKAR!!!!!!!
jag får seroxat eller paroxetin som är samma sak mot mina tvångstankar. Det är jätteskönt och man blir alldeles lugn i skallen av den medicinen. Men en del arbete har jag ändå fått göra på egen hand, bla tillsammans med terapeuter. Men rädslan är inte lika stor mycket tack vare medicinen.
Mer
19 år 5 månader sedan #5676 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Lagen
För mig är det så att jag får uppmaningar ibland jag också. Jag kan följa dem ibland, men aldrig om det går emot Tio Guds bud. Jag tror ju att jag blir ledd utav en god kraft ibland, men den onde vill hela tiden förstöra för mig.
Jag kan lyda, men aldrig om det strider mot budorden. Den som stiftar en lag står själv under den och kan inte själv bryta mot den.
Det är därför det ser ut i världen som det gör idag. Gud kan inte ta livet av en massmördare som T ex Hitler, utan det får ske på annat sätt.
Jesus har sagt att -jag har inte kommit för att häva lagen utan för att skärpa den.
Och Jesus säger också att- jag har inte kommit för döma någon.
Följer man kärleksbudet så kan det aldrig gå fel.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #5856 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet TVÅNGSTANKAR!!!!!!!
Hur går det Erco, har du fått medicin för tvångstankarna?