Aftonbladets tema är psykiatrin. Mitt brev till AB.

Mer
12 år 7 månader sedan #432627 av Geta
Förstår inte riktigt hur det går ihop det här att läkarna skriver ut mediciner för att läkemedelsbolagen ska göra vinster.
Är det inte vårdcentralen och landstinget ifråga som får betala vad läkemedel kostar efter det att patienten har betalat
sin del, som är högst 1800 kr idag innan högkostnadsskyddet slår till.
I mitt fall vill man att jag ska stå på så billiga mediciner som möjligt och kommer därför inte upp ens till 1800 kr om året
i läkemedelskostnader.
Mer
12 år 7 månader sedan #432628 av Isa-Alise
Förr kunde läkemedelsbolagen muta med fina presenter och resor... men sådant är förbjudet numera, tror jag...
Mer
12 år 7 månader sedan #432629 av Geta
Är det inte myter som sprids att läkarna är så mutade?
Mer
12 år 7 månader sedan #432630 av Isa-Alise
Block och pennor, kaffemuggar mm finns fortfarande med olika läkemedelsnamn på...

Tror du inte risken finns att läkaren med pennan med texten Risperdal Consta riskerar att skriva ut just det läkemedlet lite oftare? Bäst är det väl om man inte gör sådan reklam?
Mer
12 år 7 månader sedan #432631 av Geta
Risperdal går det väl inte att göra några stora vinster på längre sedan patentet gick ut?

Är det inte så att man skriver ut mediciner efter den rekommenderade listan?
www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakt ... lakemedel/
Mer
12 år 7 månader sedan #432644 av Graatass

Geta skrev: Förstår inte riktigt hur det går ihop det här att läkarna skriver ut mediciner för att läkemedelsbolagen ska göra vinster.
Är det inte vårdcentralen och landstinget ifråga som får betala vad läkemedel kostar efter det att patienten har betalat
sin del, som är högst 1800 kr idag innan högkostnadsskyddet slår till.
I mitt fall vill man att jag ska stå på så billiga mediciner som möjligt och kommer därför inte upp ens till 1800 kr om året
i läkemedelskostnader.


Oavsett vem det är som betalar, så ökar intäkterna till läkemedelsbolagen, när läkarna skriver ut t ex bara svensktillverkade läkemedel. Anta att en läkare egentligen tycker att läkemedlet "A", från t ex Italien, är bättre än läkemedlet "G" från Sverige. Men eftersom läkaren är lojal och har mycket samarbete med den svenska läkemedelstillverkaren, så väljer han, mot sitt bättre vetande, ändå att skriva ut det svensktillverkade läkemedlet "G". Den som förlorar på saken är förstås patienten/kunden. Eftersom kunden betalar sina 1800 kronor till Apoteket, och sedan betalar kommun eller landsting medicinerna för samma patient, så har det betydelse för läkemedelsbolagen och läkemedelsindustrin vilket läkemedel som blir utskrivet till patienten/kunden.
Eller, ännu värre, patienten/kunden har fått fel diagnos. Istället för att patienten/kunden får t ex sjukgymnastik varje vecka, så får patienten utskrivet till sig läkemedlet "G" från Sverige. Patienten/kunden behandlas alltså med en diagnos som inte stämmer och en medicin som inte kommer att ge nåt resultat. Men läkemedelstillverkare, läkemedelsbolaget och läkemedelsindustrin får fortfarande in sina pengar. Vars vinst sedan går till aktieägarna, t ex du och jag, om vi pensionsparar via aktier och fonder.