Aftonbladets tema är psykiatrin. Mitt brev till AB.

Mer
12 år 7 månader sedan #432666 av Geta
Det går inte att hindra att någon tjänar pengar på våra mediciner. :sjuk
Mer
12 år 7 månader sedan #432683 av Graatass
Geta, det är inte min tanke att anklaga nån för att tjäna pengar på att sälja eller distribuera läkemedel, mediciner eller hälsokost. Tvärtom. Jag tycker att det är bra att de tjänar pengar, så att de dels går med vinst, dels kan fortsätta att forska fram ännu bättre läkemedel.
Problemet uppstår när läkaren väljer ett läkemedel som är sämre, än de som finns på marknaden. Bara därför att han har goda relationer med läkemedelsbolagen, läkemedelsindustrin, Läkemedelsverket, Socialstyrelsen och inköpsansvariga inom kommun och landsting. Vänder man sig till ett privat vårdföretag, så kan man anta att de väljer den bästa tänkbara medicinen, för att få behålla sina gamla kunder och genom, bl a "djungeltelegrafen", få andra patienter/kunder att välja just deras medicin.
Har man varit patient ett tag, så har man också bildat sig en uppfattning om vilka läkemedel man tycker är bra och varför. Likaså att man kanske vill välja andra läkemetoder, än att ta en tablett.

Kort sagt:
Hur vet vi patienter att läkaren skriver ut ett visst läkemedel, därför att han eller hon tror att just det läkemedlet är det som kommer att passa patienten bäst, av alla tänkbara.
Och hur villiga är läkarna att välja ett helt nytt, oprövat läkemedel?
Det är kanske likt bilmärken och hundraser; man väljer något som man redan känner till och känner sig trygg med.
Själv tycker jag att jag har fått några bra tips här i Viska, till exempel Aurorix, eller Mirtazapin. Båda nämda av Admin1. Sen är det ett problem om min läkare inte vill skriva ut de medicinerna till mig, och det funderar jag vidare på. Kanske jag ska byta läkare, eller vilja ha en "second opinion" från någon annan läkare. Eller så finns det inte så många psykiatriker kvar, så att jag kan byta till någon annan, eller få en second opinion av.
Och då menar jag fortfarande att hela den här etablerade verksamheten gått i stå. Då börjar patienterna igen att självmedicinera, eller söka tips och goda råd från släktingar, vänner och bekanta. Eller på Internet. Och i sämsta fall börja med nåt som är skadligt och farligt. Men läkaren, sjukvården, läkemedelsindustrin, Läkemedelsverket och Socialstyrelsen har redan förverkat sitt förtroende. Vilket till sist slår tillbaka mot dem själva. Vad ska vi ha läkemedlen till om de varken botar symtom eller orsaken?
Mer
12 år 7 månader sedan #432709 av Admin1
Det är nog väldigt komplext med läkarens läkemedelsval och det är många faktorer som påverkar valet. En sak är helt klar och det är att marknadsföringens och reklamens betydelse har minskat, därför att den är mer kontrollerad och begränsad än tidigare. En faktor som är viktigt, när läkaren gör sitt val är vilket favoritpreparat läkaren har. De väljer oftast preparat som de är vana vid - lätt att komma ihåg dosering och förpackningsstorlekar samt informera om biverkningar.

Det finns listor på nätet på vilka preparat obundna experter tycker att man skall välja och i Stockholm finns Kloka Listan.
www.janusinfo.se/klokalistan/ext ... selist.asp
Mer
12 år 7 månader sedan #432717 av Graatass
Admin1,

Tack, Admin1, för tipset! Tittade under "sömnstörningar" i listan, och där stod det, som väntat, Propavan och Imovane. men med de generiska namnen. Önskar att man kunde anmäla sig till att få testa nytillkomna läkemedel. Sådana som borde fungera i samband med den diagnos och de symtom som man har. Det bör ju inte vara så svårt att bevisa att man lider, t ex, av sömnstörningar.
Så,tyvärr, Kloka Listan är alltför förutsägbar. Det man rekommenderar till de som har bipolär diagnos, är förstås Litium. Det är som om någon sa att han hade huvudvärk, och man föreslår Alvedon, Ipren eller Magnecyl. Sedan beror det på vilket läkemedel av de tre som fungerar bäst.
Därför tycker jag att tipset med Tavegyl är bra. Har själv använt Tavegyl och vet hur seg man kan bli av det. Men huvudsaken är ju att man somnar när man ska sova, och är vaken när det är dag.
Om det nu är så att varje psykiater har tvåtusen patienter att diagnosticera och skriva ut lämpliga mediciner till, så kan man bara hoppas att läkarna inte faller in i slentrianlösningar.
En helt annan fråga, men ändå intressant i sammanhanget tycker jag är: varför ökar antalet patienter med diagnoserna inom Autism Spektrum Tillstånd?
Hur långt är samhällets bromssträcka, för att kunna göra ett bättre vägval?
Finns det en ny diagnos som väcker uppmärksamhet i massmedia, så finns det snart också läkemedel som ska verka mot de symtom som upplevs som negativa.
Finns det ett läkemedel som verkar bra, men saknar användningsområde, så kommer det snart information om vad läkemedlet kan användas till.
Mer
12 år 7 månader sedan #432952 av Admin1
Om man har stora sömnsvårigheter och psykossjukdom brukar man ibland få Nozinan, som har svag antipsykotisk effekt, men ofta bra effekt på sömnen även om man kan bli trött dagen efter. Jag har själv provat det en gång, när jag inte kunde sova och det hade väldigt god effekt.