Kortfilm: I Eden lustgård, SVT1 4 Juni kl 21.15

Mer
16 år 11 månader sedan #75248 av Abzu
Vill tipsa om en kortfilm som går kl 21.15 den 4de Juni i SVT1.
Den heter "I Edens lustgård".

Filmen handlar om Jan som är konstnär och diagnosticerad med en psykisk sjukdom och därför ätit tunga mediciner i många år.
En av filmarna är hans egen dotter.

Förhoppningsvis kommer det i framtiden en längre dokumentär om Jan också. Material till det finns och förhoppningsvis kommer SVT vilja visa den också.
Mer
16 år 11 månader sedan #75361 av Admin1
Tack för tipset! Låter intressant. Jag skall titta på programmet, när det kommer.
Mer
16 år 11 månader sedan #76500 av LindaW
Hejsan,

Jag är en av filmarna bakom "I Edens Lustgård" som sänds nu på måndag på SVT kanal 1 kl. 21:15, och jag blir jätteglad :D om ni som ser filmen har lust att berätta vad ni tyckte!
Skriv till <!-- e --><a href="mailto:linda@inrerum.com]linda@inrerum.com[/url]<!-- e -->

Jag och min kollega Jessica (som är dotter till mannen som filmen handlar om) håller som Abzu redan skrivit även på att göra en längre version av filmen där man kan fördjupa sig lite (vilket var svårt att göra på de 13 minuter som vi fått av SVT). Därför vore det väldigt värdefullt för oss att få veta vad de som kommer att se filmen på TV tycker.

Dessutom vill jag tipsa om filmen som sänds samma dag på samma kanal strax innan "I Edens Lustgård". Den börjar kl. 20:00 och handlar om konstnärsparet Isaac Grünewald och Sigrid Hjertén. Sigrid drabbades av schizofreni i 50-årsåldern och avled efter en felaktigt utförd lobotomering på Beckomberga sjukhus 1948. Så här står det på SVT:s hemsida om filmen:

"En annorlunda långfilm om konstnärsparet Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald och deras kärlek, konst och kamp för överlevnad. Filmen är en av de största dokumentärfilmsuccéerna genom tiderna i Sverige, med mer än 60.000 besökare på bio hittills. Den har visats på mängder av internationella filmfestivaler och vunnit flera priser. Senast i mars i år vann filmen Juryns stora pris på Filmfestivalen i Montreal."

/Linda
Mer
16 år 11 månader sedan #76504 av Nissegossen
Hej Linda! Du och jag har nog inte träffats, men jag har tidigare varit mycket på Gyllenkroken och skrivit i och tryckt tidningen Svingeln. Vi kanske ses därnere någon gång! Skall åtminstone försöka sätta mig på bussen de tjugo minuter det tar att åka.

Nisse

Ps; Grattis, för du blev medlem Nr: 1100

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 11 månader sedan #76574 av Abzu
Det går att emaila SVTs tittarombudsman Claes Elfsberg om ni har synpunkter om dokumentären eller vill se mer i framtiden.
Vi är många på Viska nu och många här kommer nog att se kortfilms-dokumentären. Så om några av oss har lust att skriva några rader till SVT efter att ha sett dokumentären, så ökar nog chansen för att Jan skall få komma till tals i en längre dokumentär i framtiden.

Claes Elfsberg- tittarombudsman
Email:
<!-- e --><a href="mailto:svt-ombudsmannen@svt.se]svt-ombudsmannen@svt.se[/url]<!-- e -->

MvH

Helene
Mer
16 år 11 månader sedan #76869 av Admin1
Jag har sett I Edens Lustgård nyss och jag tyckte den var väldigt bra och intressant, men alldeles för kort. Han hade fått Trilafon och Mallorol. Han verkade negativ till neuroleptika, även om han hade tagit dem länge. Förmodligen har han fått ganska höga doser och biverkningar, vilket gjort honom negativ tror jag. Det var vanligt med höga doser förr.