Kortfilm: I Eden lustgård, SVT1 4 Juni kl 21.15

Mer
16 år 11 månader sedan #76993 av Geta
Det verkade som budskapet var, att han hade blivit ordinerad
neuroleptika i onödan.
Det borde klarare ha kommit fram, vad han har haft medicinen för.
Neuroleptika ordineras sällan bara så där, mot oro.
Mer
16 år 11 månader sedan #76994 av LindaW
Tack för synpunkten!
Vi har försökt att inte ta ställning till om medicinen har getts i onödan eller inte för om detta vet vi inget. Men faktum är att den gett svåra skador i form av biverkningar som ger ett livslångt handikapp. Och visst kan man när man är utelämnad åt vården känna bitterhet och sorg över detta. Det är nog det vi ville förmedla.

Och oro kan vara mycket... Väldigt mycket... Det är självklart en subjektiv upplevlese, och ibland kan det vara skönt att INTE använda psykiatrins benämningar på de känslor och tankar man anser sig ha. Så är det nog i detta fall och det har vi respekterat i filmen.

Men att neruoleptika inte ordineras bara så där hur som helst behöver inte vara helt riktigt. Man kan förväxla symptom, det är mycket som spelar in.

Och förr ordinerade man neuroleptika på ett helt annat sätt än man gör i dag. Mycket höga doser som gör att det inte är lätt att klara sig utan när kroppen vant sig - även om man blir bättre. Många människor har varit levande försökskaniner när det gäller utprovning av mediciner. I dag strävar man ofta efter att hitta lägsta verksamma dos, men förr gav man ofta rena rama hästdoserna - vilket ger svåra biverkningar.

Jag hoppas innerligt att det är bättre i dag...
Mer
16 år 11 månader sedan #77061 av Abzu
Det stämmer ju att man bara för några decienner sen gav mediciner i väldigt höga doser, vilket gav så svåra biverkningar att biverkningarna inte sen försvann när man slutade med eller bytte ut medicinen, tex de s.k "extra pyramidala biverkningarna" som stelhet och skakningar och det är väldigt jobbiga biverkningar....
Jag gick tidigare på Haldol, en låg dos, men blev ändå väldigt stel och skakig. Jag vet inte hur pass stor "skada" haldolen gjorde på min kropp, men ibland blir fortfarande min vänsterarm väldigt skakig och gör lite som den vill. Det kan ju bero på annat, men så var det aldrig före neuroleptika behandling.

Sen var det ju också så förr att man behandlade vissa människor för "oro", det var visserligen rätt länge sedan man hade den benämningen, men "oro", "känslighet" var lika gångbara termer som "hysteri" förr.

Vill man veta mer om vården och synen på psykiskt sjuka i historien så kan jag rekomendera "Vansinnets kurer" av Tord Ajanki.
Jag tror den finns på Adlibris fortfarande. Den är väldigt bra, men bitvis rätt magstark också.
Mer
16 år 11 månader sedan #77072 av Admin1
Jag fattade i filmen att han led av stelhet och skakningar av Trilafon och Mallorol. Men Mallorol finns inte längre så han får väl bara Trilafon nu. Trilafon ger mindre skakningar och darrningar än t.ex Haldol, men det finns nya preparat som kan vara lämpligare om man är känslig för denna extrapyramidala biverkan. Seroquel ger nästan aldrig denna biverkan och kanske vore något att pröva. Observera att man vid Parkinsons sjukdom kan få stelhet och darrningar. Man kan få denna sjukdom också om man har schizofreni. Parkinson börjar oftast i 50-60 års åldern.

Vansinnets kurer av Tord Ajanki lånade jag på biblioteket och det var en mycket läsvärd bok, som kan rekommenderas.
Mer
16 år 11 månader sedan #77093 av Bitte
Nu har jag också sett den och den var lite för kort tycker jag med. Men det var fina omgivningar han befann sig i. Fint filmat och klippt.