En fråga om schizofreni

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #266869 av
Svar från i ämnet En fråga om schizofreni
Geta ovan,

Men varför tvångsinlägga en person, trots att han saknar sjukdomsinsikt, som fungerar i arbete osv.
Om man inte är farlig för någon...
Skall psykiatrin vara förmyndare enbart pga. att man lider av en svår sjukdom.
Mer
14 år 3 månader sedan #266871 av Geta
Svar från Geta i ämnet En fråga om schizofreni
Jag tror inte att någon blir tvångsinlagd som fungerar
i sitt arbete????
Man kan ju tro att man fungerar i sitt arbete fast man
inte gör det, när man inte har sjukdomsinsikt.
Mer
14 år 3 månader sedan #266876 av Nissegossen
gäst, när jag insjuknade 1974 sökte jag själv upp psykakuten och bad om något att sova på och jag ville bli inlagd pga av att jag hade förföljelseidéer och hörde och trodde att alla tidningar radio Tv, samt att folk som pratade med varandra pratade om mig.

Eftersom det ju är typiska psykossymptom, så fattade jag själv att jag hade schizofreni, vilket jag också sade till en medpatient som frågade vad jag trodde jag hade för sjukdom.

Läkarna, skrev psykisk insufficiens till att börja med och efter sex månader stod det schizsofreni syndrom och numera står det enbart schizofreni i journalen.

Alltså, den som allra först förstod att jag hade schizofreni var jag själv.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #266882 av
Svar från i ämnet En fråga om schizofreni
Okey, intressant historia det där..
Men det måste vara ovanligt att ha sån insikt som du hade då

Nissegossen skrev: gäst, när jag insjuknade 1974 sökte jag själv upp psykakuten och bad om något att sova på och jag ville bli inlagd pga av att jag hade förföljelseidéer och hörde och trodde att alla tidningar radio Tv, samt att folk som pratade med varandra pratade om mig.

Eftersom det ju är typiska psykossymptom, så fattade jag själv att jag hade schizofreni, vilket jag också sade till en medpatient som frågade vad jag trodde jag hade för sjukdom.

Läkarna, skrev psykisk insufficiens till att börja med och efter sex månader stod det schizsofreni syndrom och numera står det enbart schizofreni i journalen.

Alltså, den som allra först förstod att jag hade schizofreni var jag själv.

Mer
14 år 3 månader sedan #266924 av Nissegossen
Ja, insikten kom när jag varit inlagd ett tag och det mognade fram. Det är så länge sedan att jag minns bara att jag berättade vid första läkarkontakt om de typiska psykos symptomen.

När jag varit inlagd ett tag frågade mig en medpatient, "vad tror du att du har för sjukdom?"
Jag stod där och svaret bara kom "Schizofreni" svarade jag och medpatienten en tjej några år äldre än jag, en lärare för skulle tippa lågstadiet eller mellanstadiet, för att hon hade barnteckningar på väggarna på sitt rum som eleverna gjort till henne och skickat med till sjukhuset.

Hon hade förövrigt bipolär sjukdom. Hon tittade på mig i den stunden, när jag sagt schizofreni och då rös hon och såg nästan chockad ut...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 3 månader sedan #266974 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet En fråga om schizofreni
En undersökning i Italien ganska nyligen visade att bara 30 % av de med schizofreni visste sin diagnos. Läkarna vill nog helst inte berätta att man har schizofreni, eftersom det kan ge depression och därmed ökad självmordsrisk. Det finns de som vill tillskriva alla problemen med schizofreni med att diagnosen är så laddad och skambelagd, vilket framkallar alla besvär. Men det kan ju inte vara problemet om de flesta inte vet om sin diagnos.