Arbetsdiagnos: psykotiskt syndrom - hjälp!

Mer
9 år 9 månader sedan #674590 av islaa
Jag läste allt och jag kan inte heller "sätta diagnos" och det är väl å andra sidan något vi får lämna åt läkare. Tycker du ska fortsätta med medicin iallafall om du märker att symptomen kommer tillbaks vid en nedtrappning så det tycker jag du ska ta upp med läkaren. Sen att skriva ut det du skrev här och visa för läkaren tycker jag verkar som en bra idé. Jag tänkte först när jag såg all text att jag skulle skumma igenom den, men jag läste faktiskt allting ord för ord för det var så bra skrivet :)

Har du boendestöd som kan hjälpa dig hemma?
Mer
9 år 9 månader sedan #674614 av Bomb
Hej på er! Det kanske inte framgick av texten, men jag skrev den inte för att få diagnosförslag. Jag undrar bland annat om det bara finns två psykossjukdomar möjliga efter diagnosen psykotiskt syndrom? Jag har sett mängder av långa, välskrivna utläggningar på det här forumet skrivet av schizofrena. Många stora författare var schizofrena. Jag menar inte att jag är schizofren, men det argumentet motbevisar inget.
Mer
9 år 9 månader sedan #674616 av Geta
Psykoser förekommer vid schizofreni, bipolär sjukdom, Aspergers, ADHD efter medicinering och säkert många
fler alternativ.
Mer
9 år 9 månader sedan #674619 av Bomb
Förstår nu att ni skriver så på grund av att jag startade tråden i underkategorin "har jag schizofreni?". Förstår missförståndet. Ber om ursäkt för det!
Mer
9 år 9 månader sedan #674660 av Admin1
Du verkar ha kognitiva symtom dvs nedsatt tankeförmåga och du verkar också ha svårigheter med att klara vardagen. Det är lite bekymmersamt för får du fler psykoser, så kan detta fungera ännu sämre. Jag tycker att du skall presentera främst dina problem att klara vardagen för läkaren och du bör nog helst fortsätta med antipsykotikan, så att du inte blir ännu sämre.

Problem med tänkande och psykoser är vanligast vid schizofreni, men kan förekomma även vid schizoaffektiv och bipolär. Vid bipolär har man dock bara psykoser vid mani eller depression. Vanföreställningssyndrom brukar inte ge kognitiva symptom och vanföreställningarna kan vara verklighetstrogna t.ex grannen pedofil osv.
Mer
9 år 9 månader sedan #674665 av Bomb
Hej Admin1, tack för svar! När jag var runt 18-19 hade jag en rätt tung depression som pågick ett år och under den depressionen var jag ordentligt paranoid. Förutom det tillfället är jag aldrig depressiv (förutom att anhedonin ger mig ett rätt lågt allmäntillstånd) och den enda mani jag upplevt var den där veckan innan psykosen. Det var inte regelrätt mani dock. Läkarna kallade det "prepsykotisk fas". Visst är depression ett kriterie vid både schizoaffektiv och bipolaritet?

Så psykosperioden jag hade med signaler och fantasifoster utesluter vanföreställningssyndrom? Mina senare psykoser har ju alla varit "möjliga", eller vad man ska säga. Ickebisarra.