Finns det tecken på schizofreni i detta?

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56747 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Finns det tecken på schizofreni i detta?

Isa-Alise skrev: Nej, jag tycker det låter mer som en personlighetsstörning om det är en psykiatrisk diagnos överhuvudtaget... människor kan vara rätt knepiga och eccentriska utan att vara sjuka...


Touché.
Mer
17 år 4 månader sedan #56748 av Pilaster

ziggy_zombie skrev: Schizofreni är ingen personlighetsstörning. Det är en psykisk sjukdom.


Aha....ber om ursäkt för begreppsförvirringen. Vad skiljer då schizofreni från schizoida och schizotypala personlighetsstörningar? (kanske lite off-topic)
Mer
17 år 4 månader sedan #56749 av Isa-Alise
Från Wikipedia:

Schizoid personlighetsstörning är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist på intresse för sociala relationer, en tendens till en ensam livsstil och emotionell kyla.


Diagnostiseringskriterier enligt ICD-10 [redigera]Enligt ICD-10 karaktäriseras schizoid personlighetsstörning av minst tre av följande:

Känslomässig kyla, likgiltighet eller reducerad känslosamhet.
Begränsad kapacitet att uttrycka antingen positiva eller negativa känslor mot andra.
Föredrar ihärdigt ensamma aktiviteter.
Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana.
Oberörd av antingen beröm eller kritik.
Känner glädje av få, om några, aktiviteter.
Oberörd av sociala normer.
Upptagen med fantasier och själviakttagelser.
Avsaknad för lust av att ha sex med andra personer.
Mer
17 år 4 månader sedan #56751 av Isa-Alise
För schizotyp personlighetsstörning handlar det mer om att uppleva övernaturliga upplevelser, som att ha ett sjätte sinne, mm...
  • Ready
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56752 av Ready
Svar från Ready i ämnet Finns det tecken på schizofreni i detta?
Jag tycker inte att hans beteende stämmer in på schizofreni överhuvudtaget.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56757 av

Nej, jag tycker inte det finns något tecken på det. Det verkar som att du fått en vanlig mytoman på halsen, och det spåret är du ju inne på själv.

Mitt råd: Håll dig borta ifrån människan ifråga.


Tänk om folk skulle hålla sig borta från dig för att du är schizofren...