Är schizofreni kopplat till demens?

  • lonely
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 7 månader sedan #866863 av lonely
Svar från lonely i ämnet Är schizofreni kopplat till demens?
Tackar oh bugar! Jasså då är det benzo som gäller!
Mer
7 år 7 månader sedan #866964 av Admin1
Depersonalisation är väldigt vanligt symptom, som kan t.ex uppstå vid ångest hos vanliga personer.
Det finns en app mot depersonalisation:
[url:3mx6669q]http://www.viska.se/index.php/sjalvhjalp/5779-overklighetskanslor[/url:3mx6669q]
Mer
7 år 7 månader sedan #868189 av sodergardfia
Vet inte om jag är just schizofren eftersom ingen satt nåt namn på min psykossjukdom. Men jag kan verka dement ibland. Nästan jämt faktiskt. Reser mig för att göra nåt men glömmer varför. Går in på internet utan att minnas vad jag skulle kolla. Tar fram nycklarna istället för plånboken när bussen kommer. Och så har jag blivit sämre och sämre på att stava, tror jag. Jag blir iallafall väldigt fundersam på om jag stavar rätt för jag har inget minne av hur jag stavat dem tidigare. Jag som skriver en roman!

Tror att jag antingen är övermedicinerad eller har negativa symtom. Troligen båda. Vårdcentralen skyller det på medicinen. Får se vad psyk säger på fredag.
Mer
7 år 7 månader sedan #868235 av Evillynn
Fast allt det är väl ändå rätt normalt? Kanske inte det här med att stava, men det kanske kan bero på att du haft psykos.
Eller är det bara jag som tycker att det är vanligt?
Det beror ju förstås också på hur ofta det händer.
Mer
7 år 7 månader sedan #868294 av Richard
Hoppas verkligen inte det!

Jag såg min farmor tyna bort i Alzheimers o demens... Men sen har jag hört att hon var lite lustig innan hon insjuknade. Bl.a. tyckte hon inte om min morfar, eftersom han var slovak, o hon var tjeck (båda tillhörde ändå Tyskland på den tiden). O en gång när hon blev arg på farfar, han hade nyss målat om i källaren, det var innan jag var född, så gick hon ner o kastade ägg på farfars nymålade inredning... Men det var ändå så hemskt att se henne insjukna mer o mer... När farfar dog, så reagerade hon knappt (hon var givetvis på ett hem då). Men hon kände inte igen mig, eller ens min pappa (hennes enda son). De få ord hon sa var på tyska.
Mer
7 år 7 månader sedan #868304 av Evillynn
Känner mig glad över att jag inte har några anlag för demens, varken från mammas eller pappas sida. Så långt bak vi kunnat kolla, så har alla dött med sitt medvetande intakt.