Är schizofreni kopplat till demens?

Mer
7 år 7 månader sedan #868824 av sodergardfia
Då förstår jag, Admin1! Jag är inte bra på skillnaden mellan kognitiva o negativa symtom. Men jag tror jag mest har kognitiva symtom.
Mer
7 år 6 månader sedan #868838 av Nissegossen
Ja, Rickard du har en släkting som är käck och slår vak? Det borde din släkting sluta göra, ty den som sitter som vak, bör man inte slå...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 6 månader sedan #868898 av Admin1
Negativa symptom liknar mer depression medan kognitiva problem ger nedsättning av tankeförmågan på olika sätt t.ex dåligt närminne, svårt att koncentrera sig och svårt att lösa problem.
Mer
7 år 6 månader sedan #868923 av Nissegossen
Har jag ett problem med att göra något, gör jag någonting annat den dan och när kvällen kommer, sätter jag mig en stund och går igenom problemet och löser det i huvudet och i allmänhet finner jag ut hur jag skall lösa det. Har du dagen innan löst problemet innan, så gör du bara som du tänkt dagen efter och då fungerar det.

Mycket säkert sätt att lösa ett problem. Det gäller att fokusera på annat ett tag och när du har lugnet i huvudet senare den dagen, löser du i allmänhet problemet och gör enligt det du kommit fram till. Jag gör det och det fungerar nästa dag.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 6 månader sedan #869245 av Admin1
Det är bra att lösa problemen dagen innan för det minskar stressen. Värsta stressen är plötsliga problem. Oftast är det bäst att vänta ett tag och fundera innan man gör något, som du brukar göra.