Vi karlar som har svårt det här med känslor?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 4 månader sedan #1004922 av
Kvinnor känslor bejakas av det kollektiva invigande sedan småbarnsben! Under tiden som vi karlar ska inte kännas vid våra känslor, sätta ord på det eller ta sig uttryck utan vi ska vara avstängda som det skolas sedan tidig ålder man ska inte va i kontakt med sina känslor som karl! Om två skilda barn gråter en flicka och en pojke så tröstas flickan med att det helt okay att känna in medans pojken tystas för det är fel!

Vore inte livet så mycke bättre att vara känslogmässigt mogen och i kontakt med alla sina känslor och låta dessa ta uttryck och känna in vad man egentligen under ytan faktiskt känner om vi skulle tillåta våra känslor vra fria från förtryck både från samhällets skolning och från en själv för man ska va normal enligt det snäva synsättet hur män ska vara för man vill inte va märkvärdig eller sticka ut! Jag tror kvinnor skulle nog uppskatta det djupet att tex kunna vara öppen om sina känslor och prata om sina känslor alltså våga visa känslor!

Iaf dom flesta av mina tjejvänner skulle uppskatta nån karl som vågar va öppen om känslor och prata om dom och låta det ta i uttryck! Istället för avstängdhet! Är man kontakt med sig själv och trygg med vem man är och vart man står i livet gör det bästa intrycket hos iaf mina tjejvänner tycker det! För man kan inte ha nära kontakt med en karl som är avstängd! Dead end!

Vad kan vi göra vi karlar åt förtrycket från både oss själva och samhället att bryta sig loss från detta och låta känslorna komma fram? Jag tänker ett steg vore att man börjar skriva en dagbok om vad nu man vill skriva om som berör ens känslor eller vad tycker ni?
Mer
6 år 4 månader sedan #1004924 av Geta
Bra förslag att du börjar skriva dagbok. Jag har gjort det i flera år.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 4 månader sedan #1004926 av
Jag har skrivit dagbok i perioder sen jag var liten! Just nu är jag inne i perioden igen! Men jag har inte alltid haft koll på mina känslor och ta hänsyn till dom och låta ge uttryck! Jag är mycket avstängd många gånger!
Mer
6 år 4 månader sedan #1004974 av Admin1
De med negativa symptom kan inte känna känslor. Sedan kan man ha svårt att avläsa andra personers känslouttryck i ansiktet. Sådana saker kan försvåra umgänge med andra.
Mer
6 år 4 månader sedan #1004976 av Geta
Det kan ha med att göra att vi blir stela i ansiktet på grund av biverkningar av antipsykotikan. Vi kan inte spegla andras känslor. Spegelneuronerna går inte igång.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 4 månader sedan #1005002 av
Ja mitt ansikte Geta saknar uttryck men är det verkligen pga mediciner och inte pga negativa symtom som Admin1 sa nåt i stil om?