Mindre rött kött kan leda till depression

Mer
12 år 1 månad sedan #471755 av Geta
Både B12 och järn måste man väl kunna få i sig utan att äta rött kött?
Mer
12 år 1 månad sedan #471758 av Isa-Alise
B12 finns även i kyckling, fisk, ägg och järn finns i aprikoser, spenat, brocolli, mm grönsaker förutom i animaliska produkter. Men det kan bli för lite om man t.ex. har riklig menstruation. Det finns mest i rött kött, blodpudding och lever.
Mer
12 år 1 månad sedan #471838 av Admin1
B-vitaminet folsyra kan ha effekt mot depression, liksom omega-3. Har aldrig hört talas om att brist på B12 och järn kan framkalla depression.
Mer
12 år 1 månad sedan #471839 av Isa-Alise
Trötthet och koncentrationssvårigheter är vanliga symtom på järnbrist. Fler kvinnor är män är drabbade - men många vet inte om det. - Det är beklagligt eftersom symtomen är trötthet, håglöshet, irritation och till och med depression, säger dietisten Anna Ottosson.

www.unt.se/halsa/jaumlrnbrist-au ... fault.aspx
Mer
12 år 1 månad sedan #471840 av Isa-Alise
Tidiga symptom på Vitamin B12 brist kan vara sveda på tungan, blödningar från tandköttet och håravfall. Andra symptom kan vara:

?Trötthet och koncentrationsproblem
?Svaghet och yrsel
?Depressioner
?Nervskador
?Aptitlöshet, illamående och diarré

www.vitaminb12.se/
Mer
12 år 1 månad sedan #471842 av Utomjordingen
Jag har knarkat vitamineraler i över 20 år men vad har det hjälpt mig? Jag har ju aldrig varit frisk... hur ska jag då veta vad frisk är? :cry: Hursomhelst, jag har i alla fall inte i hela mitt liv haft tinnitus (som gör mig nedstämd) och alla slags hallucinationer. Men min önskan är och har varit att bli av med den här förbannade :evil: tinnitus som jag har än idag och som tinnitus i sin tur gör att jag går in i mig själv och gör mig psykisk sjuk (sen våren 1990 då jag också i samma veva fick nedtryckta känslor som slog över på grund av tinnitus ljudet som jag inte förstod då vad det var) och vad jag har förstått så finns det inget bot mot min tinnitus. :cry: Och så länge jag har min tinnitus (hur mycket rött kött jag än äter eller får mediciner som Trilafon, Risperdal med mera så kommer jag att ha tinnitus) som gör mig nedstämd så lär jag också att ha subjektiv perspektiv och kort distans till mig själv och utan "filter"= psykos ("smälte" alla mina komponenter i hjärnan våren 1990 när jag var 18 år gammal på grund av :evil: tinnitus ljud). :cry: :sjukJag tror att det kan vara så för många människor att psykiska sjukdomar kommer upp till ytan när man får tinnitus - särskilt om ljudet är högt - annars hade det nog inte varit så många som tar livet av sig på grund av tinnitus. Med andra ord: tinnitus är också en faktor att man är deppig. :(

Lite om tinnitus:

:arrow: www.psykologiguiden.se/www/pages ... 2&tinnitus :arrow: