Att banta bort lite övervikt

Mer
17 år 8 månader sedan #45884 av Isa-Alise
Denna vecka har vikten stått still, men det är mitt eget fel... jag har varit på både kräftskiva och en väns 40-års fest och fått alldeles för många godsaker... får ta nya tag den kommande veckan!!!!
Mer
17 år 8 månader sedan #45914 av Admin1
Jag har också råkat ut för detta när jag bantat. Det är bara att fortsätta och banta så kommer du att fortsätta att gå ner i vikt. Jag tycker alltid att det går snabbast i början, men långsamt mot slutet.
Mer
17 år 8 månader sedan #46032 av flisan
Hej

Önskar att jag hade kraft att ta tag i min vikt.
Har alltid varit smal i hela mitt liv. Sedan jag började må dåligt har vikten pendlat lite, men det var ok.
För två år sen fick jag en väldigt djup kris. Mitt mående plus all medicin gjorde att jag gick upp 30 kg.
Nu har jag vägt så här mycket i drygt ett år och jag tror fortfarande inte att det är jag. Ibland tar jag tag i det, men det är konstigt, men jag är rädd för att gå ned i vikt. När jag mådde som sämst var jag nog lite undernärd och jag kunde inte äta, jag förknippar viktnedgång med att må dåligt. Alltså att om jag går ned i vikt så kommer jag börja må sämre. Jag vet ju såklart att det inte är så. Men rädslan sitter så djupt.
Att äta är också ett sätt att döva känslorna och ibland kanske det bästa sätt man har. (Eller det minst dåliga)
Så jag både vill och inte vill gå ned i vikt.
Mer
17 år 8 månader sedan #46035 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Att banta bort lite övervikt
Tror mer på att äta rätt och motionera än att hårdbanta.

/Sofie
Mer
17 år 8 månader sedan #46039 av tryskey
Lyssna nu på en före detta anorektiker som spenderat år tillsammans med dietister:
Man kan inte gå ner i vikt med långvarit resultat, om man svälter sig. Du tappar vikt jättesnabbt, men så fort man börjar äta normalt igen går man upp alltihop, och oftast lite till.
Det enda sättet att gå ner i vikt och stanna där, är att ändra något permanent. Och inte för mycket på en gång, du får inte svälta eller så. Du ska äta regelbundet och se till att få i dig tillräckligt, så att hungern inte tar över och du börjar äta godis och sånt.

Att tillfälligt gå in i en "bantningskur" eller något, och sedan börja äta som förr igen, funkar alltså inte. Du går ner under kuren, och får i värsta fall brist på vitaminer och sånt om du äter för lite, och sedan när du slutar går du upp allt igen.

Att man går ner så snabbt i början, beror på att det första kroppen släpper ifrån sig är vätska. Så de första 4-5 kilona som går så snabbt, det är bara vätska som man kissar ut.
Om man sedan fortsätter att svälta sig, så sparar kroppen fettet eftersom den blir "rädd" och vill ha en näringsreserv, och bränner istället bort musklerna. Man går ner i vikt såklart, men det är muskler som försvinner och man blir svagare. Och så fort du börjar äta normalt, så vill kroppen ta tillbaka det som den förlorat, och lägger på sig massor, även om du äter relativt lite.

Att gå ner 30 kilo i vikt är på sitt sätt inte svårt, det är bara att "sluta äta". Men att stanna där nere, det är lite mer komplicerat, och det som gäller är det som vi alla egentligen vet. Det finns inga "knep".
Ät normalt, regelbundet (hoppa inte över några måltider) och rör på dig. Basta.
Mer
17 år 8 månader sedan #46159 av Isa-Alise
Tack för alla bra tips!!!

Jag fortsätter att motionera och banta, och har gått ned 1/2 kg till... nu har jag 2 1/2 kg till kvar till min idealvikt... det går långsamt, men det kanske är bra, då kanske jag kan hålla vikten sedan också....