Sköna gröna recept

Mer
17 år 8 månader sedan #46928 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Sköna gröna recept
Isa-Alise, du är en sann gourmet!!!

Har du prövat kombinationen gorgonzola eller ädelost och BROCCOLI?? Broccolin kan kokas och därefter mixas tillsammans med osten + litet gräddfil eller något. Et voila en intressant grön pastasås. Om man häller på mer vätska så blir det en slät soppa.

/Sofie
Mer
17 år 8 månader sedan #46929 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Sköna gröna recept
Vid sidan om kan man servera kokta gröna linser, dock helst inte i såsen, för då blir sörjan mossgrön och det ser inte så aptitligt ut.

Och en grön sallad eller bara några bitar gurka och tomat och morötter eller vad som...

/Sofie
Mer
17 år 8 månader sedan #46991 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Sköna gröna recept
Mmm vad gott... det låter som om det skulle bli en jättegod paj också... ädelost och broccolli.... med ägg och mjölk i ett gott pajskal... linser och sallad till blir både gott och nyttigt...
Mer
17 år 4 månader sedan #59212 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Sköna gröna recept
[u:2dod76vv]Vegetarisk ärtsoppa[/u:2dod76vv]

3 dl gula ärter
2 buljongtärningar
1 morot
1 lök
lite mejram
ca 1 liter vatten

Lägg ärterna i blöt över natten. Slå bort vattnet. Koka ärterna i vatten tills de blir mjuka, ca 1 timme, skumma då och då. Skär löken och moroten i små bitar. Tillsätt lök, morot, mejram och buljong tärningarna. Koka tills moroten är mjuk och ärterna lite mosiga.
Mer
17 år 4 månader sedan #60602 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sköna gröna recept
Tack för receptet på vegetarisk ärtsoppa, som jag alldeles nyss lagade till lunch. Det blev väldigt lyckat faktiskt och jag har nu lunchen räddad för några dagar framöver för jag gjorde dubbelsats.
Mer
17 år 3 månader sedan #62939 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Sköna gröna recept
[u:1ghoh5ln]Sparris soppa[/u:1ghoh5ln]

1 burk sparris toppar
1 msk smör
2 msk mjöl
5 dl mjölk
1 buljongtärning, gärna grönsaksbuljong
lite salt

Smält 1 msk smör i en kastrull, tillsätt buljong tärningen, 2 msk vetemjöl och spadet från burken med sparris. Vispa. Tillsätt mjölken och fortsätt att vispa tills det kokat upp och tjocknat. Tillsätt sparris topparna. Smaka av med salt. Ät med ett gott bröd och ost.