Andlighet

Mer
19 år 5 månader sedan #5214 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Andlighet
Jag var ateist tidigare, men så hände en sak som fick mig att ändra mig. Jag bekänner mig inte till någon religion, utan är bara andlig. Det andliga betyder mycket för mig. Rädslan för döden som alltid fanns i bakhuvudet tidigare, finns inte längre. Ibland när man är ute och går t ex en vacker vinterkväll och snön gnistrar i gatlyktornas sken kan man känna en mystisk känsla av något större som går bortom allt.
Mer
19 år 5 månader sedan #5240 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Andlighet
Jag såg just att sajten Hubin rekommenderade boken: Psychosis and Spirituality: Exploring the New Frontier av Isabel Clarke. Den handlar om psykos och andlighet.
Ni kan läsa om boken här:
www.hubin.org/literature/tips/in ... l#clarke_i
Mer
19 år 5 månader sedan #5252 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Andlighet
Jag ser mig själv som troende Kristen. Men jag är hellre ateisten som hjälper tanten över gatan än prästen som kör över henne på vägen till kyrkan, så att säga.
Det mest talande för mig är hur jag behandlar andra och mig själv. Det är där min egentliga "tro" uttrycks, inte i vad jag säger att jag tror. Det applicerar jag även på andra. jag har mött "kristna" som inte utövar något enda ett av allt de predikar, och ateister som hävdar att de hatar allt som Jesus stod för, men ändå behandlar sina medmänniskor precis med samma respekt som Jesus gjorde.
jag har sett religion ha en oerhört destruktiv inverkan på psykiskt sjuka människor. Eftersom tron och det som den cirkulerar kring mestadels handlar om rätt "övertaturliga" saker tror jag att religion flörtar med psykos ganska kraftigt. är man känslig så blir det så lätt fel...

Men för mig är det rätt självklart att Gud finns. Men mer än en tro blir det aldrig, för vi kan aldrig veta helt.
Och det tycker jag är något av det bästa med tro. Att man inte vet. Så man fortsätter att söka, att utvecklas att undersöka.
Mer
19 år 4 månader sedan #6650 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Andlighet
Hej Tryskey,

Jag tror att du har rätt i att en psykos lätt blir färgad av religiösa funderingar... men det kanske beror på att existentiella funderingar och grubblerier om meningen med livet och tillvaron är en stor del av det man försöker förstå som människa... och ännu mer när livet inte är lätt...
Mer
19 år 4 månader sedan #6652 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Andlighet
Hej! om man ser till Jesus och Bibeln så står det i Markus tredje kap. någonstans vid tjugonde-tjugo första versen ; Jesu moder och hans bröder gingo för att taga honom till vara, ty de trodde han var från sina sinnen.

Där har vi som hör röster, den verkliga föregångaren, för Jesus talade om helig Ande. Det var detta hans mor och bröder vände sig mot. Han sade pröva var och en ande som kommer till er och se om det den säger kommer från Gud eller inte. Han säger också att den onde kom till världen samtidigt med helig Ande. Han hörde med andra ord Guds röst inom sig, genom helig Ande (Hjälparen)

Man kan säga vad man vill om Jesus, men hans lära bygger jag hela min s.k. religiösa tillvaro på. Finns det något större än att göra mot sina medmänniskor, som man själv vill bli behandlad utav dem och detta t.om dessutom mot sina fiender. Han dog också för att de som kom långt efter och tror på honom skall få förlåtelse för sina synder och kunna få frid inom sig. Detta oavsett om det är något man verkligen behöver få förlåtelse för eller ej.
Om man nu gör något för sina vänner, säger han så förväntar man sig att ja, han eller hon har gjort detta mot en kompis! Men Jesus predikade att då har vi inte gjort något synnerligt, men däremot om vi gör det mot våra fiender så har vi gjort något väsentligt.

Men det står var och en fritt att tro på det eller inte. Man kan ta emot eller förkasta det. Jesus tvingar ingen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 1 månad sedan #10904 av Lyssnare
Svar från Lyssnare i ämnet Lyssnare
Jag deltar nu i en diskussion som legat nere rätt länge, men jag snubblade över den här i forumet, och vill gärna ge min syn på saken.

Det talas mycket om andlighet och religiositet. De här begreppen är ganska flummiga och man vet inte exakt vad det betyder.

Jag är inte religiös, men jag är absolut kristen. Är det någon skillnad, kanske någon frågar sig nu. Jo, det är så som jag ser på det hela. Är man kristen tror man på Gud och att Han sände sin son Jesus Kristus hit till jorden för att rädda oss till evigt liv trots våra synder. Är man andlig eller religiös behöver ens tro eller övertygelse inte ens nödvändigtvis ha med bibelns Gud att göra.

Gud älskar var och en av oss så ofantligt att han t.o.m. offrade sin egen son för vars och ens skull. Han vill inte heller att vi skall lida, så det där med att sjukdomar skulle vara från Gud skriver jag inte under. Man kan fråga sig varför Han inte botar oss från dem, men först måste vi i vilket fall som helst be Honom att göra det och tro att Han kan göra det. Hans svar kommer säkert, men det kan vara "ja", "nej" eller "vänta". Gud vill inte sjukdom i våra liv i vilket fall som helst. :)

Som någon redan nämnde finns det inte bara en god kraft, Gud, här i världen, utan också en ond kraft. Den onda kraften, satan, är inte lika stark som Gud, och Gud har redan övervunnit satan, även om en andlig kamp pågår mellan dem. Den här kampen mellan dem gäller människoliv eller människosjälar. Gud vill att alla männsikor kommer till himlen efter döden, men Han tvingar sig inte på någon. Alla som själv VILL får komma till Honom:) Satan däremot lockar folk till sig med ojusta metoder. Lovar guld och gröna skogar, men det är bara tomma löften. Går man med på hans "deal" är man fast och kommer inte bort helt lätt. Det behövs hjälp för det.

Satan kan tala till folk, så att man hör helt tydliga röster. Nu säger jag INTE att de röster man hör pga sjukdom är satans röst. Inte alls. Ibland KAN det vara så. Den som haft med den onde att göra i olika sammanhang kan höra hans röst. Speciellt om man på något sätt gett sig till satan och sedan vill bli fri från honom, så kan man tydligt höra hans röst som hotar och kommer med löften. Allt han säger är dock lögn. Det är viktigt att komma ihåg. Han skrämmer och ljuger.

OM någon som läser detta hör sådana röster som är från satan, bli inte rädd. Du kan bli fri från detta. Kontakta en kristen präst eller pastor, helst en med erfarenhet av sådana här saker. Berätta för honom/henne om ditt förflutna och om rösterna. Jesus kan befria dig från de här rösterna med pastorns hjälp.

Det här är INTE skrivet för att skrämma upp någon eller för att komma med någon form av propaganda, utan för att vara till hjälp för den som på något sätt haft med den onde att göra i sitt liv och vill bli fri. Det finns hopp, och Gud har segern i sin hand! Han älskar dig och vill alltid ditt bästa! :)

Det är möjligt att min text väckt frågor hos många, och jag kan tänka mig att det finns de som kan vara av annan åsikt. Jag svarar gärna på frågor och diskuterar vidare om det är någon som vill veta mera eller vill bli fri.

Gud välsigne dig som läser det här!

Lyssnare