Varför går det åt så mycket pengar?

Mer
5 år 11 månader sedan #1058325 av Admin1
Innan du köper något diskutera med personalen på ditt boende om det du tänker köpa. De kan ju ge synpunkter. Kolla också på Prisjakt om stället du tänker köpa på har bra priser. www.prisjakt.nu/
Du kan ju också fundera på om godman.
Mer
5 år 11 månader sedan - 5 år 11 månader sedan #1058373 av Nissegossen
På mig låter det som om det var ett liv du vill leva i gemenskap med andra och har snöat in på kristendom och att du tvingar dig själv att acceptera ett annat liv, än du egentligen vill ha. I det säger jag bejaka att umgås med andra. Kristendomen har gjort att du har inte bejakat dig själv. Tror visserligen vill leva inom det som kristendomen förespråkar men att du missgynnar dig själv, men det är inget genuint du vill, att ha vänner och ett gäng vänner till dig åker till stranden med en kylbox och delar på vad du har i kylboxen och att du delar upp kylboxens innehåll bland dina vänner, det är inget med kristendom att göra utan det är bara medmänskligt och du kan njuta av livet med dina vänner

Får tillägga att synd är att missa målet, tänk annorlunda med de mål du vill ha, självförändra ditt liv och njut av tillvaron Det tror jag du mår bättre än som du tycker, stå under Galgen tror inte Jesus tycker det heller

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 11 månader sedan #1061177 av Maxjohan1983
Jag har inga dyra hobbys längre som tidigare. Då har man råd att unna sig men det blir billigt!

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
5 år 10 månader sedan #1062346 av notwoodstock
Halleluja, jag börjar förstå min vansinniga situation.

Först är det att jag levt i en kombination av flera psykiatriska diagnoser. Skall fråga psykiatern om jag ev har DID, fast jag inte haft något svårt trauma som liten.

Sedan så säger Bibeln, att så som du mäter ut, skall du få. Har vanligt, ovanligt tionde, så Gud är givmild.

Men äntligen förstår jag tankefällan jag åkt dit på. Har helt enkelt inte förstått när jag inte har råd. Nu t.ex så kan jag bara betala maten som jag får nästa vecka, innan pensionen kommer. Får bita i det sura äpplet att hålla mig till budgeten. Underbart att jag äntligen förstår att jag varit tankeblockerad - har ju helt enkelt inte råd!

Var van att köpa lite smått och gott. Men jag inser att jag borde inse att köpa en pryl för mer än 100 kr är mer än 5 goda middagar åt pipan!

Men jag inser nu att jag hade en superkombination av omständigheter, och att nu måste jag stoppa tåget åt fel håll. Jag vågar kanske unna mig något, men första steget är att hålla sig nitiskt till budget några månader, och se exakta siffrorna för vad jag kostar per månad.

Det med extremschizofreni och Guds godhet är verkligen två omständigheter.

Och jag kände en befrielse i att få koll på tankefällan.

Nisse, jag får läsa din kristna kommentar senare, men t.ex så har jag nu på slutet också slagits med en kristen övertygelse att inte leva slarvigt - men Gud är kärleken!

Admin1 - jag började nästan fundera på god man, men jag tror jag genom disciplin att helt enkelt hålla budgeten, och inse att mer än så kan jag inte spendera för!

Jag tror att ni som levt i extrema omständigheter kan förstå mitt trassel - jag tror jag har ungefär PTSD, eller DiD, fast orsakat av för många års extrema inre röster. Har också levt med sinnessjukt förtryck - fruktar Herren, som jag hade i lägenheten för ca 20 år sedan.

Nu skall jag sikta på att bara betala alla liggande räkningar innan pensionen kommer.

Jag tror också att detta var förlossningen i barnaskapets ande, som Bibeln, säger! Gud eller Jesus och lite självinsikt kanske löser problemet!

Jag är sedan förr van vid att inte kunna lägga ut ett öre - tyckte det var bra kristen träning att acceptera att det var slut på lönekontot sista veckan innan det kom pengar. Då skötte jag det genom att jag ju inte hade pengar - har inte kredit på kortet, av försiktighetsskäl.
Mer
5 år 10 månader sedan #1062348 av wasp
Är nog snarare lite snål, håller hårt i pengarna!
Mer
5 år 10 månader sedan #1062354 av memphis
jag försöker hålla nere på cigaretterna, så jag sparar lite pengar på det. Köper ett paket bara då och då om jag vill festa till det lite. Lägger nog ca 100kr/månad på cigg. å är nöjd så :)