Röster - en dialog eller monolog?

  • Bukowski
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 6 månader sedan #253867 av Bukowski
Svar från Bukowski i ämnet Röster - en dialog eller monolog?
Intressant.

Så de är vältaliga? Kan de komma upp med ord ni inte har i ert eget ordförråd?

Vore intressant att se en sådan monolog nedprintad.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 6 månader sedan #253891 av Jocke
Det händer att jag måste uppsöka en ordbok faktiskt. Men i 80 % av fallen kommen från dem, kan jag faktiskt förklara vad dessa betyder. Är tvungen att anlita NE ibland. Jag har ett ordförråd som egentligen inte ska finnas där. Men jag kan ganska många udda ord som de flesta aldrig hört talas om.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 6 månader sedan #253893 av Nissegossen
Det är antingen röster som interagerar med dig eller också att andra röster kan ha en dialog, över huvudet på dig, där du endast är åhörare. Det är alltså för den som hör röster helt uppenbart att de har en egen, jag vill markera här, mycket egen vilja.

Jag vill påstå att de är skilda medvetanden ifrån mig själv för, att de har ett eget Ego!
Intelligensen är det i allmänhet inget som tyder på, att de skulle vara ointelligenta, utan tvärtom!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 6 månader sedan #253900 av Jocke
Jo, mycket sant Nisse! Dem kan vara rent av väldigt kloka, men jag har en känsla av att dem blir hindrade av ngt att frigöra människor intellektuellt? Nu kanske det låter underligt, man ska aldrig kalla ngn dum, men jag har vissa aningar om att ngn eller några av rösterna blir lurade inklusive jag själv.

Jag har det kravet, om jag lägger undan ngt, då tycker jag dem ska agera vägvisare till föremålet ifråga. Men jag har troligen fel i det fallet, eftersom dem kommer med förslag, så det kanske är fraktioner inombords som jag har?

Nu vet jag inte hur det funkar för dig egentligen Nisse. Du verkar trygg i dig själv!

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 6 månader sedan #253905 av Admin1
En teori om rösterna vid schizofreni är att det är egna tankar, som man inte kan identifiera, som egna tankar och därför hörs de som röster.

Rösterna vid schizofreni kan avvika från andra psykoser:

De kan ständigt kommentera det man gör.

Rösterna kan också samtala med varandra.

Denna typ av röster inträffar enbart vid schizofreni.

Rösterna kan också påverkas av om man är deprimerad. Vid depression så får rösterna ett mer negativt innehåll och kan bli jobbigare därför.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 6 månader sedan #253912 av Jocke
Jo, men om jag mår dåligt, så är jag medveten om att jag inte vill ha en smärta likt pavlovs experiment, när rösterna pratar med mig och givetvis till andra på första parkett. Dem intellektuella verkar vilja skrämma mig från de röster som dem tycker är obehagliga, eller inte passar deras intressen.

"The show must go on"! Vi tycker det är cyniskt, det låter som sköt dig själv, och skit i andra.

Vars är världen på väg?