Psykos med olika vanföreställningar

Mer
13 år 5 månader sedan #344510 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
13 år 5 månader sedan #344702 av Admin1
matterik,

Det luriga med psykoserna är att verkliga händelser i ditt liv kan dyka upp igen och det kan skruvas till och liksom återkomma i din verklighet. Jag kan förstå att folk tror att deras psykoser är verkliga. De mest verkliga psykoserna finns nog vid vanföreställningssyndrom. Men för att psykoserna är verkliga betyder inte att de är mindre jobbiga. Vanföreställningssyndrom kan skapa mycket konflikter med folk i omgivningen och kanske är det bättre att ha overkliga vanföreställningar, som vid schizofreni t.ex att prata med marsmänniskor för de kan man inte kontakta och förarga.
Mer
13 år 5 månader sedan #344713 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
13 år 5 månader sedan #344727 av Kutenai
En läkare jag träffade i vintras sa att jag har vanföreställningssyndrom.

Nyligen har jag fått diagnosen Aspergers syndrom (efter att ha genomgått en neuropsykiatrisk utredning), vilket stämmer in på att jag kan drabbas av kortare psykoser.
Mer
13 år 5 månader sedan #344945 av Admin1
Vid Aspergers kan man få kortvariga psykoser utlösta av stress. Det händer ibland att man felaktigt får diagnosen schizofreni på grund av psykoserna. En medlem som var aktiv för några år sedan hade både Aspergers och vanföreställningssyndrom. Han sa att han kunde bli farlig när han fick en psykos.
Mer
13 år 5 månader sedan #344949 av MsTibbs
Är vanföreställningar i sig psykos? Eller krävs någonting mer?