Hur många röster?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 2 månader sedan #565861 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hur många röster?
Tinnitus retraining therapy

Tinnitus retraining therapy, TRT, är en annan behandlingsmetod där man använder sig av ljudstimulering i kombination med strukturerad rådgivning. Ljudet kommer från en så kallad ljudstimulator som man har på sig flera timmar per dygn och ljudet ställs in på en sådan nivå att man fortfarande hör tinnitusljuden. Ljudstimulatorn ska används i ungefär 1-1,5 år. Målet med TRT är inte att ta bort tinnitusljudet utan att minska de negativa reaktionerna på ljudet, som till exempel irritation och obehag. På så vis kan det ske en så kallad habituering, eller tillvänjning, av ljudet vilket kan medföra att man inte längre hör tinnitus om man inte aktivt lyssnar på det. Behandlingen utförs av en audionom

Tror denna behandling är effektivast om man hör av sig till hörcentralen och och få en tid hos en audionom som kan hjälpa dig ställa in denna apparat och jag tror denna apparat kan vara gratis om man får den via landstinget? Varsågod.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 2 månader sedan #565862 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur många röster?
Det har jag också funderat på- att man måste lära sig att distrahera sig om man har tinnitus.
Mer
11 år 2 månader sedan #565922 av stefan
Svar från stefan i ämnet Hur många röster?
Oftast handlar det om att olika röster (två manliga och två kvinliga) går in och kommenterar det jag tänker och känner. Ibland sker detta genom att olika röster sinsemellan för en dialog som jag då och då mot mitt sunda förnuft dras in i. Vidare har jag problem med subjektiva tolkningar (felhörningar) av röster som man inte kan höra mer objektivt. (Avlägsna eller av andra anledningar otydliga röster tolkas. Man kan inte höra objektivt vad dom säger men kan ändå urskilja det som gör det möjligt att känna igen rösten. Ex. Grannen har på tvn lite för högt och jag tycker mig höra vad det handlar om, men kan när jag ställer in den kanal som grannen har på och konstatera att jag hade fel... )
Mer
11 år 2 månader sedan #565925 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur många röster?
Känner ni igen rösterna. Är det anhöriga eller bekanta som talar till er?
Mer
11 år 2 månader sedan #565929 av stefan
Svar från stefan i ämnet Hur många röster?
Nej så är det inte för mig
Mer
11 år 2 månader sedan #565932 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hur många röster?
Geta, rösterna kan ta vilken skepnad som helst. Brukar dock kunna avgöra om det är fejk eller inte. Döda anhöriga kan de vara förklädda som, men det avslöjar jag det direkt. Däremot är det svårare när man hör nu levande, det är som om man hör dem trots att de inte är närvarande, eller att de faktiskt sitter på andra sidan bordet och jag ser ju att de är tysta, men jag hör dem ändå tala med mig inne i mig.

Konfronterar man dem, är de helt oförstående.

Jag vet ju om det, men det var två som jag satt vid samma bord som höll på att börja gräla pga beskyllning från den ene och jag gick omedelbart emellan och sade till dem bägge, att sådant kan uppträda hos oss

Stefan, Välkommen tillbaka! Du kan komma någon dag om du känner för det. :angel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum