Tv:n pratar med mig

Mer
8 år 8 månader sedan #769123 av Lena Larsson
Svar från Lena Larsson i ämnet Tv:n pratar med mig
Hej
Låt oss säga att TV:n pratar med mig på riktigt alltså en interaktiv TV. Problemet är att gränslösheten är precis överhängande då, och kan upplevas skrämmande. Jag kan känna mig generad över att de ser in i mitt hem och kommenterar vad jag gör och säger. Ibland har jag provat med att göra uttalande i attack med kommentar om vederbörande tvjournailsts klädsel eller frisyr eller finne eller vårta , men det blir man inte vänner av. Men det ger effekt, de kan komma av sig. I alla fall kommer det här bara ungf var 10 år och då kan jag välja att se inspelade program så jag vet att det inte är en interaktiv Avspelning . Eller se på Amerikanska strunt serier ett tag.
Lampor i taket som talar, ja det upplevde jag som inlagd att det kom röster från lamputtaget, det var ett hål där och det var enerverande . Det var på Stormenavd, dit vill jag aldrig igen, värsta stället, med knepiga med patienter som var paranoida i onödan. Istället för att säga "HEJ", tittade de bara på mig och hade telepatiföreställningar och gick iväg. Eftersom jag hade bestämt mig för att det var personalen som skulle hjälpa mig med ångesten och upplevelser , för de hade betalt för det, vilket mina medpatienter inte hade, de hade nog av sitt. Eftersom personalen försvann försökte jag titta lite på tv med de andra två som satt där men fick så mycket ångest att jag blev kräkfärdig och gick. Då trodde de två andra att jag var snobbig för att jag höll mig för mig själv och jag orkade inte förklara. De var jättesura och aggressiva mot mig sedan. Sämsta personalen sämsta vårdstället. Hellre en avdelningen med blandad patientkategori.
I Judendomen finns begreppet ein Mensch. Det strävar jag mot. Utan att tro mycket av vad bibeln säger annat som moralkodex, visioner o önskningar. Men det behövs oxå.
Mer
8 år 8 månader sedan #769163 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tv:n pratar med mig
Att TV:n pratar med en eller att programmen handlar om en själv kallas för hänsyftningsparanoia. En slags paranoia, där man har en förhöjd fokus på sig själv och det mesta riktar sig mot sig själv. Förhöjt självfokus kan också finnas under psykoser, då man kan vara i centrum för det mesta och vara en viktig person. Ungefär 25 % kan ha sådana positiva psykoser.

Antipsykotika minskar sådana här symptom, men också en ny behandling, som kallas metakognitiv träning, som är väldigt effektiv mot vanföreställningar och faktiskt bättre än antipsykotika.
Mer
8 år 8 månader sedan #769182 av Lena Larsson
Svar från Lena Larsson i ämnet Tv:n pratar med mig
Det var ett bra svar och bra tips. Har laddat ner Metakognitivaträningen, så bra att den fanns på olika språk. Ska testa den i nästa vecka. Hänsyftningsparanoia är det en slags förskjutnings mekanism då? Det jobbiga med röster och tv ,radio why not, är att man inte får bli i fred. Jag för min del blir så oerhört känslig i dessa perioder att jag får anstränga mig för att kunna sitta kvar vid tv:n, trots allt vill jag kunna se aktuellt men det blir inte alltid så.
Jag ville oxå påpeka att det finns mig för mig i alla fall att lära sig, och att andra haft samma eller liknande erfarenhet är verkligen ett stöd.
Mer
8 år 8 månader sedan #769229 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tv:n pratar med mig
Har man musik på och börjar höra röster i bärvågen, byter jag omedelbart kanal, för att slippa höra det. Det är mycket effektivt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 8 månader sedan #769244 av stefan
Svar från stefan i ämnet Tv:n pratar med mig
Jag kan feltolka otydliga hörselintryck som när jag hör att någon av mina grannar har radion eller tvn på. Testade att leta fram motsvarande tv program och konstaterade att de motsägande synintryck som man får när man ser den som pratar förhindrade de illusioner som störde mig. Numera sedan en tid tillbaka hör jag nästan inga röster om jag tror att ljuden härstammar från någons tv

Mvh stefan
Mer
8 år 8 månader sedan #769247 av Erasee
Svar från Erasee i ämnet Tv:n pratar med mig
Det var 1997 och jag började bli sjuk, och mamman tog dit en massa rådgivare tex läkare och sjuksystrar, jag trodde allt var tecken och trodde jag hade fått BSE började höra röster från TV:n sen körde dom mig till sjukhuset och psyk avdelningen
och jag jag var på avdelningen i 12 månader tills jag tilfrisknade och fick flyta till ett beh hem i Uppsala där jag bodde i 6 år... :tummenupp