Olika Hallucinationer & Vanföreställningar vi upplevt.

Mer
17 år 10 månader sedan #42745 av Frenia
SYN: Blod ifrån väggarna i ofantliga mängder. Väggar som andas, inåtbuktningar i väggarna likaså stora svarta hål i hörn. Plus rymdtroll och en förklaring av något som jag kallade sälbarn eller dyl. Även sett min avlidna far i en mindre trevlig skepnad. En gång såg jag min hund springa lös i stockholm. Jagade honom barfota i snön, kastade mig efter honom, hoppade över häckar. Fick dock aldrig tag på jycken, gick in till sambon och var mycket uppriven ser då att hunden sover tryggt på husses fötter.

HÖRSEL: Skvalp ifrån blod, en kvinnlig elak röst, barnfnitter, telefoner som ringt, knackanden osv.

LUKT: Doft av ruttet liv av mig själv. Även lukten av lik i samband med synen av pappa.

KÄNSEL: Bara obehagskänslor.
Mer
17 år 10 månader sedan #42752 av stefan
Vanföreställning: I ett av mina psykosutbrott sprang jag ut mitt i natten. Trodde att det var kärnvapenkrig och att 20 % av befolkningen hade utsatts för mindcontrol d.v.s. hade fått ett slags tankeöverförande inplantat inopererat. Har berättat det här tidigare, men kommer ihåg en annan sak nu när någon berättar om att de haft djur som följeslagare. Kommer ihåg att jag kände mig jagad och försökte fly. Framför mig kanske 20 m bort går en katt, som stannar och vänder sig om för att titta på mig. Får en ingivelse att följa efter katten, som tycks vara med på noterna för så fort jag stannar stannar också den. Vänder sig om och tittar och ser ut som om den hade ett högre medvetande än vad katter normalt besitter. Får för mig att också den har ett inplantat och på något sätt är styrd av någon som vill hjälpa mig.

Hallucinationer: Röster har jag skrivit så mycket om att det vill jag inte ta upp nu, men jag har haft en del synhallucinationer också. Dessa synupplevelser har jag haft vid en tre fyra tillfällen. Under den psykos som jag beskrev i ovanstående text såg jag beväpnade vakter som stod utposterade på strategiska platser. Den synupplevelsen skiljer sig ganska mycket från det andra som jag har upplevt. Grafiken i mina andra upplevelser har inte varit lika verklig. Kommer bl.a. ihåg att jag efter en synundersökning såg fågeln fenix i lysande grönt och rött. Symbolvärdet i den upplevelsen betydde mycket för mig. Hoppades liksom att jag skulle återupstå ur askan... En annan upplevelse var en serie bilder som ibland bestod av lysande linjer som formade ett mönster. Det hela skedde på morgonen och jag kommer ihåg hur jag fascinerades av att det fanns ett logiskt samband mellan bilderna som följde på varandra.

När det gäller luktsinnet så vet jag inte om det var förvrängt. Upplever däremot att det liksom förstärktes av psykosen och visste inte om också andra kunde känna lukter lika tydligt som jag.
Mer
17 år 10 månader sedan #42754 av Rakii
Syner: Skrikande flicka som grät
En pojke vid en busshållsplats som förvann efter jag tittade bort
Lösspringande hund ute i skogen
Ljussken ur böcker
Ansiktsdrag skiftar nationalitet, ålder etc...
Ens namn uppenbarade sig flera gånger på textningen under ett engelskt program, namnet är ovanligt och troligtvis inte många som heter det i USA och det var ett flicknamn som har koppling till mig då det var en man på tv:n och ingen kvinna
Texter ändras

Hörsel: Morsan ropade 5 ggr då jag var i skogen då ingen var i närheten
Skådespelare har ändrat tonlägen, språk, mansröst till kvinnoröst, främmande språk på film
Mummel och prat "i" väggen
Konversationer ute på gatan då ingen stod där
Nya textrader i sånger
"Annan" sjunger i vissa sånger

Lukt: Känner av en del lukter som jag känner igen från barndomen, andra personer jag tyckt om emellan åt...

Känsel: Utomstående krafter som rör vid mig
Någon form av "ämne" som flyter kring kroppen
Vatten rinner på kroppen då man inte är i närheten av vatten och inte svettas
Mer
17 år 10 månader sedan #42757 av Nissegossen
Läste en gång Bibeln med händerna under den och läste, helt plötsligt såg jag gula lågor som stack ut från alla mina tio fingrar.

När jag tänkte tillbaks till den gången vid ett senare tillfälle, såg jag en lång röd låga från mitt pekfinger. Vad det beror på vet jag inte, kan tillägga att jag såg hjärtat på en person jag pratade med, och sade till henne; så dåligt hjärta har du inte...

Vid ett annat tillfälle när jag stod upp och läste Bibeln såg jag mig själv stå bredvid mig själv iklädd Frälsningssoldat uniform med en Kornet i handen.

Jag har sett avigsidorna av mina sýner också men det skulle ta för lång tid att berätta allt vad jag varit med om.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Olle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42772 av Olle
KÄNSEL(helt klart värst): explosioner i huvudet, rinnande känslor i huvudet,tryckande känsla över huvudet, starka energibollar vandrande genom kroppen,krypande insekter, knäppningar i huvudet, stickningar, domningar i armar utan orsak. Känselbortfall, Känslor av att kropsdelar försvinner eller inte tillhör mig. känlor av att vissa kroppsdelar rör sig trots att jag ligger helt stilla, mm mm.

Syn: ljusblixtar, bilder på allt möjligt som fladdrar förbi när jag blundar. att ljuskällor rör på sig och varierar mycket i intensitet. Att saker försvinner ena sekunden för att nästa finnas där igen.


Hörsel: Någon enstaka gång inre röst som pratar blixtsnabbt och bara rappakalja. Yttre röster av bekanta som pratar, jag minns aldrig om vad. Musik, Radio. Rop. Inre åska(värst och brukar komma tilsammans med ljusblixatar och känsla av en smäll i huvudet)

Smak: Metall, Ruttet kött, att samma sak smakar väldigt annorlunda från dag till dag. Ena dagen kanske tomt, andra fullt med nyanser.


Lukt: Ibland extrem förstärning av vissa lukter, tex tugummi, parfym.


Ska tillägag att de allra flesta av dessa kommer när jag ligger och vilar och inte är 100% vaken men absolut inte sovandes.
  • Johnny Cash
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 månader sedan #62931 av Johnny Cash
Svar från Johnny Cash i ämnet Vanföreställningar etc.
Vanföreställningar: Att folk är ute efter mig. Att det funnits hemliga konspiarationer, paranoia dvs. Att folk menar mer med vad de säger än vad de verkligen säger (dvs. att de insinuerar och säger en massa indirekt).
Särskilt det här med att jag trott att folk varit ute efter mig har varit betyngande. Har gått så långt att jag konfronterat folk. Även detta att jag misstolkar folks kroppsspråk och ansiktsuttryck och framförallt läser in för mycket har varit ett problem.
Kommer ihåg då jag var ensam i min lägenhet. Satt bara och väntade på att någon skulle komma och döda mig. Särskilt då jag skulle gå och lägga mig var det så. Jag satt bara och väntade. En verkligen vidrig vanföreställning som verkligen var förlamande. Men nu har jag inte den vanförställningen längre. Jag undrar om jag skulle ha den om jag hade kvar min gamla lägenhet.

En annan vanföreställning jag haft är tron att jag ska ha kunnat läsa in saker i musikvideor och tron att tvn kommunicerat med mig.

Det var bara så läskigt då jag trodde att alla var ute efter mig. Jag gick där ensam i min lägenhet och trodde att det fanns en konspiration mot mitt liv. Jag gjorde allt jag kunde för att hålla lugnet men det hjälpte inte. Jag var övertygad om att mitt ex skulle döda mig. Jag kunde knappt sova på nätterna och då jag gick på stan så trodde jag alltid att det fanns något samband mellan alla främlingar. Att många av dem var medlemmar i en konspiration mot mitt liv.

Ljud: Rösthallunicationer har jag haft. Röster som pratat med mig och sagt