Det är tio år sedan

Mer
12 år 5 månader sedan #441851 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Det är tio år sedan
Troligen kommer man aldrig kunna abortera bort foster med schizofrenianlag, därför att de är kanske bara en tiondel med schizofrenianlagen som utvecklar schizofreni. Dessutom krävs det miljöfaktorer för ett utlösa schizofreni. Det nya som kommit i år är att bland de som inte ärvt schizofreni, så finns det de som fått mutationer, som givit upphov till "schizofrenigener". Ärftligheten vid schizofreni börjar bli komplex.
Mer
12 år 5 månader sedan #441870 av Ready
Svar från Ready i ämnet Det är tio år sedan
Dessa mutationer uppstår troligtvis på grund av psykisk misshandel som till exempel mobbning.
Mer
12 år 5 månader sedan #441914 av Ready
Svar från Ready i ämnet Det är tio år sedan

PSR skrev: Förut funderade jag en hel del på att bli vetenskapsjournalist faktiskt. Vanliga journalister klarar inte heller att läsa sånt här. Har inte helt släppt planerna på att bli vetenskapsjournalist. Skulle förmodligen jobba frilans i såna fall.


Jag är mer inne på att bli författare. Det är nog mitt drömyrke. Det är fantastiskt att få skriva precis vad man känner för.
Mer
12 år 5 månader sedan #441940 av Ready
Svar från Ready i ämnet Det är tio år sedan
Såvida man inte skriver en DaVinci koden. Fast det är ju få förunnat. Jag skulle vara nöjd om det kunde ge mig en tusenlapp extra i månaden.
Mer
12 år 5 månader sedan #442731 av Ready
Svar från Ready i ämnet Det är tio år sedan
Jag är verkligen bekymrad när det gäller schizofreniforskningen. Det görs framsteg det medger jag men inga direkta genombrott. Vi vet fortfarande inte varför människor får schiziofreni. Stress-sårbarhetsmodellen är jag inte imponerad av. Det låter som något man snickrat ihop som liksom inte kan vara felaktigt. Modellen beror på både arv och miljö och det är klart att det kan ju inte vara så fel. Men vi vet fortfarande inte vad som händer rent biologiskt i hjärnan och hur vi ska motverka att schizofreni uppstår.
Mer
12 år 5 månader sedan #442901 av Ready
Svar från Ready i ämnet Det är tio år sedan
Schizophrenia Revealed är en alldeles utomordentlig bok. Fast den ska inte jämföras med Surviving Schizophrenia eftersom de två böckerna fyller två olika behov. Den första är en redogörelse för forskningen medan den andra är en praktisk levnadsguide för den som har schizofreni och dess anhöriga.