Haldol

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #482 av
Haldol skapades av
Hej, jag hittade hit av en slump. Vet inte vad jag ska skriva men jag har precis fått medicinen Haldol och blev lite rädd när jag läste admins negativa skrivelser om Haldol.

Min läkare sa att dom nya antipsykotiska medicinerna inte kan lova vara fria från hemska biverkningar så som Haldol beskylls för. Därför att dom inte funnits på marknaden så länge så vet man ännu inte allt om dom...

Jag har testat zeldox, zyprexa samt risperdal men mådde mkt dåligt av dom... Haldol är det enda som jag inte mår dåligt av...känner knappt att jag tar dom men dom hjälper mig mot tankar...

Är det så farligt att ta Haldol som jag gör? 1 mg om dagen

/sofia
Mer
20 år 2 månader sedan #484 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Välkommen, Sofia!

Det är inte enbart jag som är negativ till Haldol utan många andra t.ex. Nobelpristagaren Arvid Carlsson, som inte gillar preparat som starkt blockerar dopaminreceptorerna, som Haldol gör. De flesta av de nya preparaten idag utom Risperdal binds svagt dit.

Att ett läkemedel är gammalt innebär inte med automatik att det är bra. T.ex. doseringen för Haldol i dagsdosen 2-4 mg/dag är ännu inte vetenskapligt bevisad att ha lika god effekt, som doseringen 3,5-7,5 mg/dag.

Gamla läkemedel kan också ofta vara bristfälligt undersökta eftersom kraven på läkemedel var inte så höga förr jämfört med idag. Det tar maximalt 5 år att avgöra om ett läkemedel är säkert. Av antipsykotikan idag är det egentligen bara Zeldox som det finns lite frågetecken till, men medlet har idag getts till minst 250000 individer utan allvarliga bieffekter. Av de antipsykotika som finns skall man välja bort direkt Mallorol. Leponex skall användas enbart när minst 2 andra medel inte givit effekt.

Det är naturligtvis inte farligt att ta 1 mg Haldol per dag. Jag antar att du får dosen 1 mg eftersom du är kvinna. Kvinnor kan ofta klara sig på halverad normaldos av antipsykotika. Däremot när du börjar bli äldre så kommer du säkert att få ett annat preparat. Vid 50-års åldern ökar risken för tardiv dyskinesi (ofrivilliga rörelser) kraftigt och då är de nya medlen bättre eftersom risken för det är 90 % lägre.

År 2006 kommer de flesta läkare att använda Risperdal, eftersom patentet går ut och det kommer att bli billigt då. 2009 går patentet ut för Seroquel. De främsta invändningarna mot de nya medlen har varit kostnaderna och de kommer ju att normaliseras då, vilket gör att den lägre risken för extrapyramidala biverkningar ger en fördel.

Viktigt är att minnas att det är bara vid schizofreni, som antipsykotikas (neuroleptikas) fördelar överväger nackdelarna. Den främsta risken är extrapyramidala biverkningar, som ju är bevisat lägre med de nya medlen.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #486 av
Svar från i ämnet Haldol
Hej och tack Admin!

Du skrev "Viktigt är att minnas att det är bara vid schizofreni, som antipsykotikas (neuroleptikas) fördelar överväger nackdelarna. Den främsta risken är extrapyramidala biverkningar, som ju är bevisat lägre med de nya medlen."

Men min läkare sa att man kan använda det vid ångest eller om man har ett irriterat humör som man ej kan kontrollera.... Jag själv har cykloid psykos.

Tror du att 0.5-1 mg Haldol kan ge Tardiv dyskinesi som biverkan? Min läkare tror att 10 mg Zyprexa också kan ge risk för Tardiv dyskinesi med tiden...Det är så pass nytt säger han., att man ännu inte känner till alla långtidsverkningar.

/sofia
Mer
20 år 2 månader sedan #489 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Hej!

Det finns andra läkemedel mot ångest, som bensodiazepiner, antidepressiva mm, så behovet av antipsykotika är inte så stort här. Jag vet att de nya antipsykotiska medlen diskuteras vid ångest, men det är nog inte allmänt accepterat än.

Problemet med tardiv dyskinesi är lite komplicerat. Även utan antipsykotika kan tardiv dyskinesi uppstå vid schizofreni. All tardiv dyskinesi under antipsykotika behöver ej vara framkallad av medicineringen därför.

I USA hävdar man att tardiv dyskinesi minskade med 90 % när man övergick till nya antipsykotika, men risken försvinner inte fullständigt alltså. 90 % reduktion är ju ändå ganska mycket. Det antipsykotikum som har minst risk för tardiv dyskinesi är Leponex.
Läs mer här:
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... aegre-risk
Alla har inte samma risk heller och riskfaktorer för tardiv dyskinesi är t.ex.:
* högre ålder
* negativa symptom
* affektiv sjukdom
* akuta extrapyramidala biverkningar
* diabetes

Jag tror nog att man kan få tardiv dyskinesi av 0,5-1 mg Haldol om man är väldigt gammal t.ex. Men risken för tardiv dyskinesi är nog mycket lägre med Zyprexa än för Haldol.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #490 av
Svar från i ämnet Haldol
Men du, tror du inte att man kan få hjärnskador el tardiv dyskinesi av Zyprexa om tar det i flera år (typ tardiv dyskinesi) ? Det har ju inte funnits lika länge som haldol så man kan ju inte veta med säkerhet?

/sofia
Mer
20 år 2 månader sedan #491 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Zyprexa har funnits på marknaden i minst 7 år varför säkerheten är ganska väl dokumenterad. Däremot är naturligtvis effekterna vid långtidsbehandling inte så väl undersökt, men å andra sidan för de övriga medlen är det inte särskilt bra heller. För tardiv dyskinesi så brukar man nu när någon t.ex. med Haldol får tecken på det byta till Zyprexa eller ett annat atypiskt medel, så man vet att de oftast inte förvärrar tardiv dyskinesi.

I USA så har Veteran Administrations hälsovård (för USA:s många krigsveteraner - ett par miljoner) tester för tardiv dyskinesi och även mycket annat t.ex missbruk, depression, som används. Deras vård är mycket mycket bättre än den svenska.

Admin