Haldol

Mer
20 år 2 månader sedan #504 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Jag har slutat med Trilafon för två veckor sedan och nu tar jag 1 mg Risperdal till kvällen. Det fungerar bra. Jag sov längre än normalt första veckan, men nu sover jag som tidigare dvs 5-6 timmar per natt. Jag tycket att jag har mindre ångest med Risperdal och känner mig lugnare.

Siqualone är ett gammalt preparat och innehåller flufenazin, som Pacinol. Det är ett lågdospreparat, som används inte lika mycket som förr. Mest ges det nog som depåinjektioner. I princip ger alla antipsykotika likvärdig effekt utom Leponex, som är bäst. Det är om man ser till hela populationen, men i den finns naturligvis personer som får bättre effekt av ett visst preparat. Av de gamla preparaten används nog idag Haldol, Cisordinol och Trilafon mest. Trilafon avviker genom att snabbare nedbrytning än de övriga (3 x), vilket är bra om man får biverkningar - de blir kortvarigare.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #505 av
Svar från i ämnet Haldol
Hej igen Admin, jag har också haft Risperdal, men blev väldigt trött av den. Jag provade först 4 mg, sedan 2 mg men tålde nog inte den.

Haldol är det enda neuroleptikan som inte ger mig besvärliga biverkningar, visst är det konstigt?

Min släkting tar Siqualone i tabletter + Pargitan.
Han har gjort detta i minst 20 år men har inga biverkningar av den. Han säger att han blir "mycket konstig" om han inte tar sin medicin.

/sofia
Mer
20 år 2 månader sedan #511 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Pargitan är ett antikolinergikum som tas för att motverka extrapyramidala biverkningar av gamla typen av antipsykotika. Det var ganska vanligt förr när man använde ofta för höga doser av antipsykotika.

Idag rekommenderas vid extrapyramidala biverkningar i första hand dosänkning, men om inte det hjälper byte till ett preparat med mindre extrapyramidla biverkningar i detta fall t.ex. Risperdal eller Seroquel.

Nackdelen med Pargitan och liknande medel (Akineton, Disipal) är biverkningar och att de kan försämra minnet, som kan vara redan dåligt för 50 %.

Admin1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #512 av
Svar från i ämnet Haldol
Det var konstigt att du bytte från Trilafon till Risperdal...Nu måste du betala mycket mera då Risperdal är dyrare än Trilafon
Mer
20 år 2 månader sedan #514 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Ja, Risperdal är mycket dyrare just nu, men år 2006 går patentet ut och då kommer priset att sänkas drastiskt. För mig personligen blir egentligen prisskillnaden inte så stor eftersom högkostnadsskyddet finns och jag dessutom använder sömntabletter och antidepressiva.

Egentligen hade jag föredragit Seroquel, men det är dubbelt så dyrt och dessutom går inte patentet ut förrän 2009.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #519 av
Svar från i ämnet Haldol
Men jag tror att Abilify kommer att bli bäst!!
Seroquel ger också trötthet som biverkan..Risperdal kan ge mer viktökning än Trilafon.