Haldol

Mer
20 år 2 månader sedan #526 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Abilify har funnits i USA ett år nu och jag har hört både ros och ris. Det är inget undermedel och främsta nackdelen är att vissa får akatisi och priset förstås.
Fördelarna är mindre viktökning och tydligen viktsänkning om man är överviktig.
Det verkar inte finnas någon hjärtpåverkan eller stor diabetesrisk.

Det tar nog 5 år till innan man egentligen vet hur bra det är och man vet ännu inte om det finns några sällsynta allvarliga biverkningar (dröjer minst 1 år till). Jag har hört att på vissa sajter i Tyskland hävdas det att Abilify kommer att godkännas i april i Europa.

Jag tror att Abilify kan kanske vara särskilt bra vid kataton schizofreni, där dopaminnivåerna verkar vara särskilt låga. Abilify har ju en normaliserande effekt på dopamin.

Admin :idea:
  • Abzu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 månad sedan #844 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Haldol
Jag tog 1 mg Haldol per dag i 4-5 månader förra året pga "gräns-psykotiskt" tillstånd. Jag mådde bättre av det och fick faktiskt inte några biverkningar alls. Mina tankar blev inte alls lika kaotiska, det var som att svänga av en flerfilig motorväg och in på en liten skogsväg.
Nu har jag testat Risperdal också men det var en besvikelse, så jag tänker be om Haldol igen. Må så vara att det finns risker även med låga doser av Haldol, men tycker man att det fungerar bra så är det värt risken tycker jag.
Mer
20 år 1 månad sedan #845 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Hej, Abzu!

Har du prövat Trilafon? Det är lite mindre potent än Haldol och måste därför ges i lite högre dos. Det intressanta med Trilafon är halveringstiden, som är 9 timmar.
(Haldol c:a 24 timmar). Dvs tar man Trilafon på kvällen känner man färre eller inga biverkningar under dagen. Jag har använt Trilafon länge på det viset och det har fungerat bra. 1 mg Haldol motsvaras av 4 mg Trilafon

I USA håller de på med en stor klinisk studie på nya och gamla antipsykotika. De har inte Haldol alls med i studien, men däremot Trilafon. Jag tolkar det som att de tycker att Trilafon är bättre än Haldol, när de gör så.

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #856 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Haldol
Hej

Nej jag har bara provat Haldol och Risperdal. Trilafon har jag inte hört så mycket om, men jag ska ta upp det med min psykiater. Trilafon skulle iofs kanske inte passa mig eftersom den har så kort halveringstid, då min kropp tenderar att bryta ned ämen ganska fort.
Fast för tillfället skulle jag nog inte orka prova en till ny medicin heller.

Viska är f.ö väldigt bra nu. Det var visserligen bra innan också, men nu är det verkligen imponerande!.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1830 av
Svar från i ämnet Haldol
Tycker att Risperdal är en fruktansvärt hemsk medicin-Den tog min själ ifrån mig totalt och det sitter i än! :cry:
har provat nästan alla andra antipsykotiska mediciner men den är nog den allra värsta medicinen.Skulle hellre be läkarna att dem mörda mig än att jag tvingades ta Risperdal igen-den har verkligen förstört mitt liv! :evil:
/Maran
Mer
19 år 11 månader sedan #1832 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Välkommen, Maran!

Det finns en del kvinnor här som klagat över Risperdalens hormonella effekter. Risperdal är det antipsykotikum, som har kraftigast effekt på att höja hormonet prolaktin, som troligtvis framkallar de hormonella besvären.

Risperdal kanske därför inte passar så bra för kvinnor och de kanske i första hand bör pröva något annat, som Zyprexa eller Seroquel. Om ett par år försvinner patentet för Risperdal och det kommer att bli billigt. Risken för att fler kvinnor kommer att få Risperdal ökar om inte medvetenheten bland psykiatriker ökar.

Admin