Fråga om neuroleptika

Mer
14 år 7 månader sedan #242593 av igelkotten82
Hej.

Jag har ätit Zyprexa i runt 3 år och gått upp totalt ungefär 40 kilo. Denna medicin är dock så överlägset bra mot min paranoia och mina vanföreställningar att jag fortsatt äta den, utmärkt livskvalitet. Jag har nu bestämt mig för att byta medicin, eftersom risken för diabetes är överhängande, och även fastän läkare efter läkare säger att jag ska fortsätta äta den, oavsett levervärden. Så vilken rekommenderar Ni av:

Risperdal
Trilafon
Zeldox

Det jag vill bli av med är vikten, men inte den sedativa/ångestdämpande effekten. Seroquel verkar många behålla övervikten med, tyvärr, vissa även med Risperdal.

Ger Trilafon besvärliga biverkningar och en högre benägenhet att utveckla dyskinesier?

Tack.
Mer
14 år 7 månader sedan #242605 av w200i
Svar från w200i i ämnet Fråga om neuroleptika
Första alternativet då du trivs med Zyprexa borde ju vara att prova att sänka dosen?
Vilken dos tar du, samt vilka övriga mediciner har du?
Mer
14 år 7 månader sedan #242606 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fråga om neuroleptika
Jag har stått på Trilafon sedan 1980 och har då Akineton mot biverkningarna.

Du får nog stå ut med att du har symptom kvar på din sjukdom och den hjälper nog inte att bli kvitt alla dina besvär. Några av symptomen kommer att finnas kvar,men Trilafon gör att man klarar av vardagen.
dessvärre har den nog ingen verkan mot ångest, men jag själv har gått igenom den ångest jag tidigare hade och har kastat ut den ångesten och är nu helt fri ifrån det.

Eftersträva så låg dos som möjligt och dyskenesier har jag inte ett spår av, men det är ju en gammal medicin och mycket besläktad med andra gamla mediciner.

Jag har stått sedan 35 år tillbaka på gamla tiders depåneuroleptika och alltid haft akineton lika länge och det med injektioner gör att medicinen är jämnare fördelad över tid och då att medicinen inte passerar levern utan tas upp direkt i kroppen från musklerna.

Alltså mindre leverpåverkan och det fungerar jättebra för mig.
En fördel är också att jag regelbundet träffar personal och de påminner mig om jag skulle missa injektionen någon gång. Tabletter är svårare att få samma effekt utav som med injektioner och är lurigare att ställa in lägsta dos med.

Min dos som jag har är på gränsen till för liten, men det är med avsikt och jag vill ha det så.
Jag har hela tiden möjlighet att medicinera med tabletter om jag märker tydliga symptom och detta arrangemang gör att jag står på minsta möjliga medicinering för mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 7 månader sedan #242609 av igelkotten82
Svar från igelkotten82 i ämnet Fråga om neuroleptika

w200i skrev: Första alternativet då du trivs med Zyprexa borde ju vara att prova att sänka dosen?
Vilken dos tar du, samt vilka övriga mediciner har du?


Jag tar 10 mg just nu, har varit uppe i 20 mg tidigare och stått ett bra tag på 12.5 mg.

Det jävliga är att den övervikten jag uppnådde med 20 mg, först gick ner till minus 10 kg men nu är jag tillbaka på drygt 110 kg, samma som vid 20 mg alltså.

Det är lika nu när jag sänkte från 12.5 mg till 10 mg: jag går ner först, sedan är jag tillbaka på originalvikten.

Andra mediciner: Efexor 300 mg, Lamictal 200 mg, Theralen till natten.

Risperdal verkar bäst men om viktminskningen är marginell känns det värdelöst, och Zeldox ska ha tveksam effekt efter vad jag har hört. Och vem vet hur jag tolererar ett äldre neuroleptika som Trilafon? Minskning av Zyprexa leder alltid till temporära vanföreställningssymtom, men de brukar avta efter 3-4 veckor, inte roligt att gå igenom, men kanske får överväga att skippa antipsykotika helt...
Mer
14 år 7 månader sedan #242627 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fråga om neuroleptika
Faran med dyskenisier är nog överdriven i normala doser. jag själv har haft de flesta utav biverkningarna man kan ha, dock inte dyskenisier. Jag har fått hemska biverkningar, men det uppträdde endast pga högdos behandling av den gamla typens depåneuroleptika....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 7 månader sedan #242649 av w200i
Svar från w200i i ämnet Fråga om neuroleptika
Jag skulle rekomendera dig att jobba mycket med samtalsterapi.

Är du bipolär, eller vilken sjukdom har du?