Seroquel...

Mer
18 år 8 månader sedan #21247 av Moonlight
Seroquel... skapades av Moonlight
Min erfarenhet av seroquel är att jag inte känner mig paranoid, jag får inte ångest och jag får inte många biverkningar.

Jag tycker den här medicinen är väldigt bra.
Ni som äter mycket efter att ni tagit den, kan jag tipsa er.
Ät innan ni tar den, kanske efter middagsmaten eller senare efter kvällsmacka. Då slipper ni suget efter.
Mer
18 år 8 månader sedan #21268 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel...
Tack för ett bra tips! Seroquel är särskilt bra om man har lätt att få extrapyramidala biverkningar, eftersom risken för det med Seroquel är minimal. Jag funderade faktiskt själv på att välja Seroquel, men valde till sist Risperdal.

Hur har du det annars numera? Det var ett tag sedan du postade.
Mer
18 år 7 månader sedan #23152 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Seroquel...
Jag äter också Seroquel.
Jag tycker också att det är en bra medicin.
Men hur är det med den och viktuppgång egentligen?
Mer
18 år 7 månader sedan #23154 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Seroquel...
Jag har 400 mg seroquel per dag. Jag har inte gått upp i vikt av den. Jag motionerar mycket också så jag har istället gått ner 9 kg i vikt på 8 veckor. Jag tror att det är viktigt att röra mycket på sig som moteld mot viktökning när man går på dessa mediciner.
Mer
18 år 7 månader sedan #23162 av Jonna7
Svar från Jonna7 i ämnet Seroquel...

Admin1 skrev: Tack för ett bra tips! Seroquel är särskilt bra om man har lätt att få extrapyramidala biverkningar, eftersom risken för det med Seroquel är minimal. Jag funderade faktiskt själv på att välja Seroquel, men valde till sist Risperdal.

Hur har du det annars numera? Det var ett tag sedan du postade.

Är Risperdal bättre än Abilify ? Och i såfall varför ?
Mer
18 år 7 månader sedan #23183 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel...
Seroquel ger ungefär samma risk för viktuppgång som Risperdal dvs c:a 2 kg i genomsnitt under en period på 10 veckor. Det tillhör mellangruppen för viktuppgång där Zyprexa och Leponex är värst med 4 kg.

Risperdal är det nya antipsykotika som oftast används i första hand idag av psykiatrerna. Det ger inte så allvarlig viktuppgång och har låg risk för diabetes.

Abilify har inte använts så länge så man vet ärligt talat ännu inte hur bra det är. Ett preparat måste ha använts i minst 5 år innan effekt och säkerhet kan utvärderas. Abilify är alltså för nytt, men det finns tecken på att effekten nog inte är bättre än andra antipsykotika.