Seroquel...

Mer
18 år 7 månader sedan #23188 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Seroquel...

Admin1 skrev: Seroquel ger ungefär samma risk för viktuppgång som Risperdal dvs c:a 2 kg i genomsnitt under en period på 10 veckor. Det tillhör mellangruppen för viktuppgång där Zyprexa och Leponex är värst med 4 kg.

Risperdal är det nya antipsykotika som oftast används i första hand idag av psykiatrerna. Det ger inte så allvarlig viktuppgång och har låg risk för diabetes.

Abilify har inte använts så länge så man vet ärligt talat ännu inte hur bra det är. Ett preparat måste ha använts i minst 5 år innan effekt och säkerhet kan utvärderas. Abilify är alltså för nytt, men det finns tecken på att effekten nog inte är bättre än andra antipsykotika.


Är då effekten på andra preparat dåligt eftersom Abilify inte visar tecken på att vara bättre ? .?
Mer
18 år 7 månader sedan #23213 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel...
Effekten av antipsykotika kunde vara bättre vid schizofreni, eftersom c:a 70 % av alla får otillräcklig effekt. Eftersom effekten är otillräcklig för de flesta så byter väldigt många preparat. De flesta här har testat åtskilliga antipsykotika om de har varit sjuka i några år. Bäst effekt verkar Leponex ha och Zyprexa har också lite starkare effekt än övriga preparat.
  • Erase
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #23215 av Erase
Svar från Erase i ämnet Seroquel...
Är det nån som har bytt leponex mot seruqel, går det att byta leponex mot seroquel och få nån bra effekt.
  • Erase
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #23217 av Erase
Svar från Erase i ämnet Seroquel...
En till fråga... Har nån bytt leponex mot abilify- Har abilify mindre bieffekter - som stort sömnbehov som man kan få av leponex.
Mer
18 år 7 månader sedan #23221 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Seroquel...
Erase

Jag hade Abilify 15mg i vintras. Jag slutade med den pga plågande ångest.
Jag hade svårt att sitta still och var tvungen att resa på mig ofta. Jag gick på Abilify i 3 veckor. Man sover oftast sämre när man har Abilify. Man blir pigg av den ofta,så man kan behöva sömntabletter till natten. Det är ju också väldigt individuellt med mediciner. Bara för att jag fick kraftig ångest av den så betyder det inte att du behöver drabbas av det.
Mer
17 år 6 månader sedan #52322 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Seroquel...
sug röv