Seroquel...

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 6 månader sedan #52326 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Seroquel...
Ska vi leka lite med orden? "Pottslickare" detta är icket lunarstorm, utan ta konsekvenserna av ditt handlande!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 6 månader sedan #52329 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Seroquel...
seroquel gav mig livet tillbaka! l

åter väl lite dramatiskt men har postat förut om kraftigt nedsatt funktionsförmåga av risperdal. nu skulle jag inte drömma om att byta medicin...mitt enda egentliga problem är att jag har börjat få dåligt minne...mycket dåligt t o m. (närminne)...är detta en känd biverkan av seroquel?
Mer
17 år 6 månader sedan #52339 av aspie
Svar från aspie i ämnet Seroquel...

Gäst skrev: seroquel gav mig livet tillbaka! l

åter väl lite dramatiskt men har postat förut om kraftigt nedsatt funktionsförmåga av risperdal. nu skulle jag inte drömma om att byta medicin...mitt enda egentliga problem är att jag har börjat få dåligt minne...mycket dåligt t o m. (närminne)...är detta en känd biverkan av seroquel?

Rent teoretisk skulle man tro att Abilify är bäst med tanke på närminnet, på grund av att den har dopaminagonistiska egenskaper. Men alla människor reagerar olika på medicinerna.

- aspie
Mer
17 år 6 månader sedan #52388 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel...
Dåligt när minne är inte en känd biverkan av Seroquel, men efter en psykos kan man få problem med närminnet och det kallas för kognitiva symptom. Antipsykotika har ingen effekt på kognitiva symptom utan man har istället börjat med kognitiv rehabilitering, där man bl.a tränar minnet. Vissa kliniker har redan börjat med denna rehabilitering.
Mer
17 år 6 månader sedan #52395 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Seroquel...

efter en psykos kan man få problem med närminnet


då är det nog det som har drabbat mig...vad beror detta på? har inte haft dessa problem förut, och nu är det ganska länge sedan jag hade psykos (2,5 år), men det är egentligen först nu jag har uppmärksammat problemet, därför drog jag slutsatsen att det berodde på medicinbytet.
Mer
17 år 6 månader sedan #53067 av stefan
Svar från stefan i ämnet Seroquel...
Kommer att byta från en låg dos av risperdal till seroquel p.g.a. att jag ska ingå i en studie som ska testa om seroquel + NKR(40 tim + egna studier) kan medföra en förbättring av de kognitiva förmågorna.

Personligen tycker jag att det är mycket intressant att man i denna studie i praktiken jämför olika läkemedels inverkan på de kognitiva förmågorna typ minne och planering. Att det sker i kombination med att man undersöker effekten av NKR träning gör inte saken mindre intressant.

I studien indelas deltagarna i tre grupper. Den första får ingen nkr(men behåller givetvis tidigare medicinering), den andra får nkr + seroquel och den tredje gruppen bibehåller de mediciner de haft tidigare samtidigt som de erhåller nkr träning.

Har just börjat med seroquel, som först erhålles i mycket låg dos och i kombination med risperdal, men som under en 10 veckors period kommer att höjas något.

Kommer att redogöra för vad nkr träning innebär om tio veckor då det startar. Vidare kommer jag att informera om resultaten av studien, som beräknas vara klar om drygt ett halvår och om någon är intresserad kommer jag dessutom att redogöra för hur det har gått för mig personligen.