Jag har slutat att ta min medicin

  • ardulace
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #211 av ardulace
Svar från ardulace i ämnet medisin/jobb/sövnbesvär
Hej
jag har fått ett medisin som heter zeldox föreskrevad.
nu e jag inte direkt schizofrenic men nåt lignande typ schizoid,
utan hallusinasjonar och så men med lite up och downs i humör,
jag har gått på min medisin i några veckor, men slutade ta så mycket
at man blir dårlig, tar nu en varje 4-5 dag eller
så, når jag känner jag byrjar bli depressiva eller lite hyper, nu vet jag
inte om det kommer fungera, men håppas ju det gör det, om jag tar min
medisin så måste jag sova direkt 12 timar annars får jag biverkningar,
så e lite svårt, i och med at jag har sövnbesvär sen jag lirar mycket
rollspel på datorn och inte går och legger mig. Nu säger min läkare
at jag skal forsöka få mig ett jobb, medan andra säger det inte e
mogleg för mig iogmed at jobbmarknaden e svårare enn va den har varit.
va tycker ni jag skal göra?
Mer
20 år 5 månader sedan #213 av Admin1
Välkommen!

Har du berättat för din läkare att du får biverkningar av Zeldoxen? Det är möjligt att det kanske går att justera dosen, så att biverkningarna försvinner. Biverkningarna är oftast dosberoende dvs minskad dos = mindre biverkningar. Möjligheten finns också att byta till annat preparat - i Sverige finns Risperdal, Zyprexa och Seroquel.
Av dem skulle jag nog först pröva Seroquel faktiskt. Snart kommer också Abilify, som verkar på lite nytt sätt - dopaminstabiliserare.

Jag tycker att du skall pröva på ett arbete, som din läkare föreslår. Jag tror det kan göra dig friskare faktiskt. Känner några som när de började arbeta blev mycket friskare. I USA hävdas att 60-80 % av de med schizofreni kan arbeta. Det går även att arbeta fast man kan ha symptom. Det viktiga är att man får ett arbete och sedan en tränare på jobbet, som hjälper och stödjer en. Då går det bra, men om man arbetstränar innan man får jobbet, så fungerar det sämre - bara 20 % kan arbeta då. :rolleyes:

Undrar förresten hur D mår nuförtiden? Han som startade denna tråd och slutade med sin medicin. :?: