Stilnoct, Imovane, Nitrazepam

Mer
19 år 6 månader sedan #5591 av Isa-Alise
Om man tar insomningstabletter för att sova är det viktigt att man skapat sig lite lugn innan man tar tabletten. Jag brukar minska belysningen och lyssna på musik en halvtimme innan jag tar min insomningstablett. När jag väl har tagit den går jag i säng, och släcker ljuset, och försöker slappna av och somna.

Om man gör annat efter att ha tagit tabletten kan man missa den stund den ger effekt, och därmed inte somna. Om man läser, pratar i telefon, sitter vid datorn, eller är uppe och gör saker i hemmet (diskar, samtalar, osv) så går man igång istället, och kan få mer ångest, då man missat chansen att somna.

Man reagerar olika på mediciner, så du måste själv komma fram till vad som fungerar bäst för dig. Ibland kan man behöva växla mellan ett par olika sorter, om man utvecklar tolerans, dvs medicinen slutar fungera på samma dos. Då är det bättre att byta sort ett tag.
Mer
19 år 6 månader sedan #5592 av Isa-Alise
Jag brukar också skapa lugn genom en lång, varm dusch, eller bad, gärna med doftande oljor...

En promenad eller motion lite tidigare på dagen kan ge fysisk trötthet som kan minska ångesten och hjälpa sömnen. Dock inte bra med motion alldeles innan man ska sova, för det kan istället hindra sömnen...
Mer
19 år 6 månader sedan #5619 av Admin1
Jag har prövat Nozinan, Rohypnol, Propavan och Imovane. Jag tyckte att alla var ungefär lika bra. Men när jag var nyinsjuknad och rejält uppvarvad hade Nozinan bäst effekt helt klart. Rohypnolen hjälpte inte så bra då faktiskt, men efter några veckor så var den OK.

Propavan har jag använt längst och den var bra i dosen 1 tablett till natten. 2 tabletter gav en väldig muntorrhet. Ej beroendeframkallande.

Imovane gav lätt bitter smak i munnen, men ej besvärande. Ungefär 1 av 10 får denna biverkan. Fick trappa ner när jag slutade med dem pga att jag fick huvudvärk.

Rohynol var som övriga. Det finns ej längre på marknaden, men Flunitrazepam tabletter innehåller samma ämne och de finns att få. Jag tror att läkarna ogärna vill skriva ut dem dock.

Sedan jag började med Risperdal så kunde jag sluta med Propavan, efter många år. Jag sover nu lika bra utan sömnmedel. Men sömnen är viktig. Får jag inte sova tillräckligt är hela dagen förstörd. I många år har Propavan varit en viktig hjälp för att kunna sova och fungera dagtid.
Mer
19 år 6 månader sedan #5621 av tryskey
vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så är väl Stilnoct och Imovane insomningstabletter, medan Nitrazepam har en mer längre verkan?
Jag har ätit alla tre, och fick inga konstigheter förutom en emorm hangover från Nitrazepamen.
Inga syner eller nåt, ingenting.
Mer
19 år 6 månader sedan #5629 av Admin1
Stilnoct och Imovane kan kan användas som insomningstablett, men också om sömnen är för kort eller om man vaknar tidigt. De skriver så här på Läkemedelsverkets hemsida om sömnbesvär för allmänheten:

Vid sömnsvårigheter med förkortad sömn, avbruten sömn eller för tidigt uppvaknande rekommenderas läkemedel som i största möjliga mån täcker den nödvändiga sömnperioden, till exempel zopiklon (Imovane) eller zolpidem (Stilnoct).

Här finns infon om sömnsvårigheter:
www.mpa.se/allmanheten/amnesomra ... ndationer/
Mer
19 år 6 månader sedan #5647 av bara_på_låtsas
jag har testat stilnoct och propavan. Min rapport om stilnoct är att det är helt sinnessjukt, tog två st med en öl en gång i tiden t.ex (jag vet att det är dumt). Kände först inget alls, men när jag skulle gå på toaletten så vek sig benen under mig och jag rasade ihop i ett hörn, jag blev nästan förlamad. Och sen började jag se allt fruktansvärt dubbelt och så fortsatte det. Propavan hade ingen som helst effekt på mig. Kanske inte var så lärorikt det här, men nåt i.a.f? jag tror att man lätt kan börja missbruka stilnoct.