Hur lång tid kan det ta ?

Mer
16 år 6 månader sedan #97392 av sihzzle
Har slutat med min medecin för 2 veckor sedan för att jag inte behöver den längre . Men hur lång tid tar det innan hjärnan har återhämtat sig från neuroleptika ?
Mer
16 år 6 månader sedan #97435 av Doktorn
Svar från Doktorn i ämnet Hur lång tid kan det ta ?
Jag är inte säker på vad du menar med "återhämtat sig". Känner du att du blivit avtrubbad av medicinen, så bör den biverkan försvinna då medicinen inte längre finns i ditt system om du varit medicinfri i 2 veckor. Förutsatt att det inte är depotneuroleptika du har fått.
Mer
16 år 6 månader sedan #97440 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Hur lång tid kan det ta ?
Så då återställer sig signalsubstanserna till det som var tidigare?

Shizzle, vet inte hur gammal du är eller någonting, men en grundregel för att sluta med neuroleptika det är at det inte går för fort, att du fasar ut långsamt. Var försiktig bara och känn efter hur du mår och så.

/Sofie
Mer
16 år 6 månader sedan #97445 av Nissegossen

sihzzle skrev: Har slutat med min medecin för 2 veckor sedan för att jag inte behöver den längre . Men hur lång tid tar det innan hjärnan har återhämtat sig från neuroleptika ?


Har du satt ut medicinen i samråd med läkare?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 6 månader sedan #97469 av sihzzle
Svar från sihzzle i ämnet Hur lång tid kan det ta ?

Doktorn skrev: Jag är inte säker på vad du menar med "återhämtat sig". Känner du att du blivit avtrubbad av medicinen, så bör den biverkan försvinna då medicinen inte längre finns i ditt system om du varit medicinfri i 2 veckor. Förutsatt att det inte är depotneuroleptika du har fått.


Jo jag känner att jag blivit avtrubbad av medicinen det är det jag menar med återhämta sig . , har som sagt varit medicinfri i ca 2 veckor . Äter i tablett form .

Sofie , 20 år är jag, Jag är väldigt vaksam på om mina psykotiska symtom kommer tillbaka märker jag minsta lilla symtom så börjar jag äta den igen . Har inte märkt nått än så länge förutom att jag försvinner bort i mina egna tankar lite mer och tänker mycket mer.

Nissegossen , Nej jag slutar på egen hand har ingen läkare just nu har flyttat till en annan kommun och det har inte blivit fixat än .
Mer
16 år 6 månader sedan #97471 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur lång tid kan det ta ?
Det kan ta lång tid innan ett återfall sker.
Om man till exempel går i skolan eller har ett
arbete kan man slå sönder hela sin situation
om det bryter ut en psykos så man avslöjar
sig för andra.
Det har hänt att jag slutat med antipsykotikan
både på läkares inrådan och även på egen hand.
I båda fallen återföll jag i psykos fast det kan ta
3-6-8 månader innan det händer.
Det beror väl på hur känslig man är och hur
stabil omvärlden är och hur det emotionella trycket
är utanför, liksom inifrån.
Det är naturligtvis bäst att klara sig utan antipsykotikan
men ibland är den nödvändig.