Hur lång tid kan det ta ?

Mer
16 år 6 månader sedan #97480 av Nissegossen

sihzzle skrev:

Doktorn skrev: Jag är inte säker på vad du menar med "återhämtat sig". Känner du att du blivit avtrubbad av medicinen, så bör den biverkan försvinna då medicinen inte längre finns i ditt system om du varit medicinfri i 2 veckor. Förutsatt att det inte är depotneuroleptika du har fått.


Jo jag känner att jag blivit avtrubbad av medicinen det är det jag menar med återhämta sig . , har som sagt varit medicinfri i ca 2 veckor . Äter i tablett form .

Sofie , 20 år är jag, Jag är väldigt vaksam på om mina psykotiska symtom kommer tillbaka märker jag minsta lilla symtom så börjar jag äta den igen . Har inte märkt nått än så länge förutom att jag försvinner bort i mina egna tankar lite mer och tänker mycket mer.

Nissegossen , Nej jag slutar på egen hand har ingen läkare just nu har flyttat till en annan kommun och det har inte blivit fixat än .


Det är inte bra att sätta ut medícinen om man inte står i kontakt med vården och samråder med läkare!

De allra flesta klarar inte det! Jag själv är vis av skadan och tar min medicin för jag vill inte ha en ytterligare psykos. Psykosen kommer smygande och man märker för det mesta inte att den återigen har etablerat sig! När man slutat med medicinen så mår man initialt mycket bättre och tänker den där psykmedicinen kan jag ju vara utan!

Den fällan har jag och många andra fallit i, faktiskt kanske 10% klarar det.

Kan tala om att denna fälla är något som jag predikar, för att det är onödigt att lära sig den hårda vägen, genom att gå igenom en ny psykos!

Fråga alla på sajten som har gått igenom recidiv på recediv, om jag inte har rätt! Ta fasta på det jag skriver och fråga tex Doktorn, Admin eller många som gått igenom exakt detta!

Tror du inte på mig och försöker i alla fall, så må du lyckas och du har min omtanke med dig!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97873 av sihzzle
Svar från sihzzle i ämnet Hur lång tid kan det ta ?
Jag tror på dig nissegossen men jag tror att jag är en av dom 10% som lyckas. Förut när jag slutade med medecinen så kom symtomen tillbaka efter några dagar men nu är det inte så längre och jag kommer lyckas :)
Mer
16 år 5 månader sedan #97876 av Nissegossen
Problemet är att du blir kvitt biverkningarna och du mår toppen initialt!
Du tycker att din medvetenhet blir bättre och tror att du fått din fulla intelligens tillbaka och allt är toppen!

Det är i däri fällan består!

Men, Jag önskar dig lycka till i ditt beslut, för var och en får göra om den vill, bara man inte gör någon skada!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Gäst1
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97883 av Gäst1
Svar från Gäst1 i ämnet Hur lång tid kan det ta ?
Dessutom tar hjärnan "stryk" för varje ny psykos. Synapser försvinner och nybildas inte igen. Dvs man tappar hjärnceller och dessa nybildas inte som på andra människor som inte lider av de här svåra sjukdomarna. De synapser som ska nybilda hjärnceller är trasiga.
Mer
16 år 5 månader sedan #97884 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur lång tid kan det ta ?

Gäst1 skrev: Dessutom tar hjärnan "stryk" för varje ny psykos. Synapser försvinner och nybildas inte igen. Dvs man tappar hjärnceller och dessa nybildas inte som på andra människor som inte lider av de här svåra sjukdomarna. De synapser som ska nybilda hjärnceller är trasiga.

Hur kommer det sig då att de flesta med schizofreni förbättras
efter 40-årsåldern
Den sociala förmågan övas upp och interaktionen blir bättre.
Det har man inte trott förut men hjärnceller nybildas.
Det går att träna upp andra sätt att reagera.
Se bara nedan på den här artikeln om SCIT-behandling som
Admin1 har infört idag.
  • X(oinloggad)
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97885 av X(oinloggad)
Svar från X(oinloggad) i ämnet Hur lång tid kan det ta ?
Jag tillhör de 10%en som klarar sig utan neuroleptika. Men den där avtrubbningen du beskriver beror inte nödvändigtvis på medecinen, utan sjukdomen i sig, som i mitt fall.

För övrigt så är det väll inte en bra ide att sluta när man går igenom saker som en flytt. Det kan bli för många nya intryck som kan bli för stressigt för en. Men lycka till i vilket fall.