Fanatism

Mer
13 år 10 månader sedan #309960 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Fanatism
Jag tycker oxå att man borde starta en enskild del i forumet för religiösa åsikter. För när jag själv mår dåligt så blir jag bara sämre när någon pratar om religiösa ting (eftersom min största psykos handlade om religion i allmänhet).
Men jag förstår att det är ett viktigt samtalsämne och att många mår bra av det men är man i en känslig situation där man ifrågasätter ALLT så kan det bli för övermäktigt.
Mer
13 år 10 månader sedan #309966 av saara
Svar från saara i ämnet Fanatism
jag förstår att det kan bli för övermäktigt då man är i en känslig situation.

och vi ser ju inte varann då vi pratar, så vi vet inte hur var och en har det innerst inne.

vi gör våra föreställningar om varann, men genom att samtala mera med varann så borde felaktiga föreställningar minska eller försvinna, hoppas jag!

Visst kan man om det går starta en egen del i forumet för religiösa åsikter och frågor.
Mer
13 år 10 månader sedan #309977 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Fanatism
Jag kan inte se hur man skulle kunna lösa problemet med en egen forumdel för existentiella frågor. Trådarna i den delen skulle ju hamna bland de andra på förstasidan utan att man ser att innehållet kan vara religiöst - alltså blir de som ser "rött" när det kommer något religiöst inte av med det religiösa. Dessutom skulle det se ut som om Viska var en site för diskussion av religiösa grubblerier om det fanns en del för sådant.

Grundproblemet är att troende och anti-troende inte trivs tillsammans.

Jag tycker att innehållet på Viska varierar med tiden. Det senaste halvåret har vi haft mer religiösa inslag än tidigare. Numera med kristna. Tidigare hade vi en period då alternativa metoder att vårda psykiska åkommor, var på tapeten. Ett lång period före det var det enda som avhandlades på Viska medicin och mat. Ett tag dominerades forumet av ett internet-troll *rys*. Ja, jag har inte varit med från starten att jag vet hur det var då, men tendensen är klar: forumet varierar sitt innehåll beroende på vilka som besöker det. (Vad huvudet är fullt av talar munnen).

Admin1 vill säkert att de som tillåts dominera har psykossjukdomar t ex schizofreni. Det ger ju en inblick i hur vi har det, samtidigt som vi stöttar varandra. Att då många som har dessa sjukdomar också lider av religiösa funderingar är väl ofrånkomligt. Klart man skulle vilja släcka de idéer som inte leder nånvart. Men, det går inte så enkelt. En forumdel där bara religiöst intresserade häckar, skulle inte hjälpa någon.

Nä, det enda är väl att vädja till de religiöst bitna att tona ned sig en smula. Inte slänga bibelcitat i trådar som inte diskuterar andliga spörsmål. För allas trivsel och för att inte trigga grubblerier hos de som lätt hamnar i sånt.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 10 månader sedan #309980 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fanatism
Jag förstår!
Det är nog väldigt många medlemmar just nu på Viska som
är väldigt andligt intresserade.
Det som jag tycker är lite problematiskt är när det till exempel
proklameras att "Jesus är den enda vägen".

Man måste förstå att när man är förtvivlad, så är det många som
söker sig till religionerna vilka då kan ge tröst.
Mer
13 år 10 månader sedan #309981 av Melun
Svar från Melun i ämnet Fanatism
Man kan väl inte be nån tona ner sig och be dom sluta skriva om vad de vill. Viska är verkligen ett öppet forum där man kan bryta mot trådars avsikt nästan hur som helst.
Alla har tyckt att det är ok och det tycker jag också. Vill man klaga på nåt, så kan man alltid anmäla postning till moderator.
Varför skulle man förbjuda det ena men inte det andra.

Jag kanske skulle vilja att man slutade skriva om nyandlighet överhuvudtaget här. Det förvrider skallen på folk att tro på saker som inte funkar och är bara till skada. Jag skulle vilja att man inte yttrade sig om saker man inte har grund för det är bara irriterande.

Men jag är inte som um hum och andra, som vill censurera kristna diskussioner, jag låter de vara ifred med sitt.
Det är ju uppenbart att um hum försöker skapa en opinion för att med maktmedel förbjuda en minoritet att yttra sig

Vi har alla rätt att yttra oss på vårt eget sätt. Är det så att ni inte vill ha kristna diskussioner, så tycker jag att ni ska be admin1 banna mig härifrån.
Jag ids inte sluta frivilligt och ni kan lugnt räkna med att jag inte tänkt låta mig stoppas av lögnare som påstår att Gud inte finns. För det vet jag att han gör. Jag känner ju till metoderna från så kallade ateister och humanister. De skulle gladeligen mörda mig om det upptäckte vilken sanning jag bär.
Mer
13 år 10 månader sedan #309982 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fanatism
Admin1:s policy brukar vara att inte censurera. Det brukar vara
högt i tak här. Det är väl bara att säga emot när man tycker
annorlunda. :va? :väggen :grandpa