Google spionerar på oss här på Viska!

Mer
4 år 3 månader sedan #1222618 av Geta
Har nyligen köpt en barnbok till min systers barnbarn som är ett år. Har sökt på nätet på barnböcker. Idag ringde en kille med brytning och ville ställa tre frågor till mig om vad jag läste för mina barn. Var det en slump?
Mer
4 år 3 månader sedan #1222619 av memphis
3000 medlemmar och ingen reklam. Jag förstår att det kliar i fingrarna på dem. Men jag tror att vi ska se botarna som direkta fienden. Det är inget oskyldigt strosande de håller på med utan det är oss medlemmar de sniffar efter.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222620 av Geta
Upplever inte det så allvarligt. Det är bra att googla, när man vill söka något på Viska. Viskas eget sök är krångligare.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1222626 av memphis

Geta skrev: Har nyligen köpt en barnbok till min systers barnbarn som är ett år. Har sökt på nätet på barnböcker. Idag ringde en kille med brytning och ville ställa tre frågor till mig om vad jag läste för mina barn. Var det en slump?

Nej Geta, knappast nån slump. Nån har spionerat på dig och gjort sig nog med besvär. För vad? För att få dig på kroken. Varför? För att tjäna pengar på dig.

Det är riktigt otäckt Geta, hur han snokat först vad du gjort online och sen letat reda på ditt telefonnummer. Det låter som ett avancerat spionage. Det är nog internetkriminella som ligger bakom.

Förresten är det inte bara, Google. Mikrofonen på våra telefoner är för de flesta av oss kapad. Det sker som så att om du "godkänt villkor" ibland utan att orka läsa igenom hela den sjukt långa texten, då kan du ha godkänt att mikrofonen blir avlyssnad.

Min är det definitivt. Saker som jag nämner ploppar strax upp online i annonser.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1222637 av Inwatto
När man köper en barnbok online, så uppger man väl telefonnummer och då kan ju firman ringa och luska lite om de kan sälja mer. Inte så trevligt, men ofarligt.

Google försöker samla in så mycket information som möjligt. De har väl någon idé om att bli världshärskare, har jag för mig. Jag gick till google.se och såg att jag var inloggad där och då vet jag att jag hamnar i en så kallad "sökfilterbubbla" dvs jag får sökresultat efter vad jag tidigare sökt på. Har jag sökt, och klickat på, något om Viska.se, så kommer jag få resultat senare om Viska även i fall som inte har med schizofreni att göra.

Jag tror inte vi behöver vara rädda för Google-botarna. De gör inget farligt. Google kommer knappast bli världsledare. Möjligen mest använda sökmotorn.

Jag ska kanske förtydliga mitt inlägg med att säga att jag blivit lika rädd och arg som du, Memphis, över att något jag klickat på sedan kommer som annons på FB, t ex. Det lagras ju en "kaka" med information om vad man klickat på och den kan google, FB mfl läsa när man är på deras sida.

På många sidor användes Google-annonser och då sparar ju förstås Google information om vad de visat för annonser och vad man visat intresse för så att de kan ge intressanta annonser i fortsättningen, suck.

Prata inte med hat i munnen!
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222639 av memphis
Ja det är verkligen upprörande och frustrerande Inwatto. Det är ju en kränkning av den personliga integriteten som ingen har gått med på egentligen. Vi bara ställs inför fullbordad katastrof.