Hur mycket hjälper vården?

Mer
16 år 11 månader sedan #75665 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur mycket hjälper vården?
Det har gjorts en undersökning om tvångsvården i 10 olika Europeiska länder och den varierade 10-faldigt mellan olika länder. Finland hade mest tvångsvård och Sverige låg också ganska högt.
Mer
16 år 11 månader sedan #75672 av Sylviaplath
Du har problem med att använda och förstå språket. Ditt sätt att resonera vidare kring metaforer och ord t ex, är avvikande, som om något annat språk än svenska var ditt modersmål (eller att modersmål tom saknas). Dina tolkningar och associationer kring ord och uttryck blir ofta privata och icke-logiska ur ett pragmatiskt-semantiskt perspektiv. Med andra ord är dina associationer ofta så långsökta att intersubjektiv förståelse blir svår att uppnå.

Det verkar alltså inte vara din strikt logiskt-matematiska förmåga som haltar, utan din språkförståelse och språkanvändning. Är det det här, dvs din avvikande språkanvändning och språkförståelse, som dina läkare reagerat på och i brist på bättre ord kallas tanke- och/eller associationsstörningar?
Mer
16 år 11 månader sedan #75730 av Skötaren

Skötaren wrote:
Quote:
Patienträttigheter vid tvångsvård är t ex större i andra länder
Du har säkert rätt, men... En person berättade för mig att i finland hade man lämnat denne ensam i bälte i ca 8 timmar...

Du menar förstås tvärtom


Menar egentligen ingenting, bara säger...

Untyttja de rättigheter som finns! Som exempel, har träffat många som anser att det är onödigt att överklaga, men har oxå varit med om att ett gäng patienter som överklagat faktiskt fått gehör och LPT blivit hävt.

Måste gå... dottern vaknade... :rolleyes:
Mer
16 år 11 månader sedan #75733 av bateson-

Sylviaplath skrev: Du har problem med att använda och förstå språket. Ditt sätt att resonera vidare kring metaforer och ord t ex, är avvikande, som om något annat språk än svenska var ditt modersmål (eller att modersmål tom saknas). Dina tolkningar och associationer kring ord och uttryck blir ofta privata och icke-logiska ur ett pragmatiskt-semantiskt perspektiv. Med andra ord är dina associationer ofta så långsökta att intersubjektiv förståelse blir svår att uppnå.

Det verkar alltså inte vara din strikt logiskt-matematiska förmåga som haltar, utan din språkförståelse och språkanvändning. Är det det här, dvs din avvikande språkanvändning och språkförståelse, som dina läkare reagerat på och i brist på bättre ord kallas tanke- och/eller associationsstörningar?

Instämmer! Det är ibland väldigt svårt att förstå Niklas. Korta utsagor som verkar förutsätta att alla redan gör i stort sett samma associationer som honom. Ska man skriva kort, måste det vara enkla saker. Annars missförstår man direkt.

Men annars tycker jag att Niklas inlägg tillhör bland de friskare, ett mod att ifrågasätta den genomgående tron på en slags biologism som majoriten verkar acceptera. Och det glädjer mig verkligen!
Mer
16 år 11 månader sedan #76352 av Wormphlegm

ThinkTank skrev: Just nu går jag och pratar en gång i veckan men jag vet egentligen inte hur mycket det hjälper. Det jag tycker är att det kan vara bra om de identifierar om jag är psykotisk så de kan hjälpa mig genom att höja min medicindos eller lägga in mig då men förutom det tycker jag inte det hjälper så mycket att prata med vården. Jag har förstått poängen nu. Man ska ta allt långsamt efter psykos och max ändra en sak åt gången. Förstått. Men jag tycker inte vi pratar särskilt mycket om sätt att hantera psykoser, inte för att jag har några konstiga tankar egentligen men jag tycker inte de pratar så mycket om mig. Det är mer mest att vi sitter och pratar om väder och vind ungefär. Inte så mycket om psykoser dvs. Och hur man kan förebygga dem. Vilket är vad som borde vara intressant. Men de tror ju enbart på medicinen som ett sätt att förebygga psykos, jasg tror även att sjukdomsinsikt etc. är viktigt. Något jag känner att jag fått nu :)


Öppenvården här i Falun har hjälpt mig otroligt mycket och gjort mig till en ny människa. Jag har fått en diagnos (hm ja, egentligen flera), förebyggande medicin, sjukdomsinsikt och de gånger det varit akut har jag alltid varit välkommen till Säter.

Försök införa nya idéer i era diskussioner, och se vad som händer.