Ut-ur-kroppen upplevelser

Mer
19 år 2 månader sedan #9435 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Ut-ur-kroppen upplevelser
Människor litar inte längre på sina egna förmågor..
Man behöver inte vara sjuk..

Ta det som det är- en gåva.
Mer
19 år 2 månader sedan #9493 av Bortajag
Svar från Bortajag i ämnet Ut-ur-kroppen upplevelser
Jag vet inte i vilket tillstånd ni upplevt dessa "utanförkroppen-upplevelser", men i samband med sömn finns det ett relativt undersökt fenomen som kallas sömnparalys.

En sömnparalys är rent biologiskt ett felutförande av hjärnan genom att koppla bort kroppens förmåga att röra sig (som alltid kopplas bort vid sömn) samt delar av det logiska medvetandet (som också alltid kopplas bort vid sömn) innan personen verkligen somnat.
Detta beror ofta på ojämn dygnsrytm + genetiska anlag. Fallenheten för sömnparalys är väldigt ärftligt.

Resultatet av kroppens felkopplande innebär att man, fastän man känner sig helt klarvaken, upplever mystiska saker som att man inte kan röra sig, man ser mystiska saker, man lämnar sig kropp, man hör röster eller musik osv osv. Det kan för många kännas väldigt obehagligt.

Man tror att många av dem som säger sig bli bortrövade av rymdvarelser eller gått ut ur kroppen eller förr i tiden blev "ridna av maran" egentligen drabbats av en sömnparalys.

En person som får en sömnparalys säger nästan alltid att det varit så verkligt att det inte kan ha varit bara hjärnan som spelat dem ett spratt. En sömnparalys känns ofta verkligare än verkligheten.
Sömnparalys är relativt vanligt.

Jag har själv haft mycket sådana här upplevelser, i perioder dagligen, men av någon anledning verkar de ha så gott som försvunnit när jag blev riktigt sjuk.