"Dissociativa" episoder

Mer
9 år 4 månader sedan #709744 av Geta
Svar från Geta i ämnet ;Disassociativa" episoder
Man kan gå ut och gå eller ställa sig och diska, när man känner sig overklig.
Mer
9 år 4 månader sedan #709893 av Admin1
En intressant nyhet från sajten:

Dissociativ avskildhet innebär overklighetskänslor eller att vara avskild från kroppen eller omgivningen.

Det kan beskrivas som ett ett ändrat medvetande. Tidigare har man kommit fram till att 25-40 % av de med schizofreni kan ha dissociativa besvär.

Forskarna hittade en koppling mellan dissociativ avskildhet och psykotiska symptom
, vilket kan tyda på en gemensam sjukdomsprocess. Forskarna anser att de med schizofreni och dissociation kan behöva tillägg av antidissociativ behandling.

www.viska.se/index.php/nyheter1/ ... bekraeftad
Mer
9 år 4 månader sedan #710650 av notwoodstock
Begreppet var okänt för mig, men jag blev intresserad mest p.g.a ovanliga medvetandetillstånd, när jag har blivit för starkt påverkad i Schizofrenin av yttre intryck och/eller människor.

Vill gräva mer i detta, t.ex också hur många ovanliga episoder som jag upplevde innan sjukhusåren.
Mer
8 år 8 månader sedan #769999 av notwoodstock
Jag upplever en stark känsla av viss trygghet, disassociation samt att hela vänkretsen är tillfälligt "borttagen".

Kopplar det till "Själens dunkla natt" - Johannes av Korset.

[url:3gq6hb9t]http://www.catholica.se/Visa_detaljer.asp?BokID=164[/url:3gq6hb9t]
Mer
8 år 8 månader sedan #770052 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ;Dissociativa" episoder
Dissociation innebär att man är avskild från sig själv och Nissegossen brukar beskriva det som jaglös.
Mer
8 år 3 månader sedan #800515 av notwoodstock
Jag är fortfarande nyfiken på detta - fast viktigaste symtomet som jag har är väldigt dåligt närminne.