Paranoid schizofreni och eufori

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
9 år 2 månader sedan #724265 av Cosmos
Ett par kompisar med diagnosen paranoid schizofreni hävdar att denna har många positiva sidoeffekter i form av eufori och spontanitet. Detta låter mycket märkligt- Själv har jag visserligen diagnos Schizoaffektiv psykos men har definitivt inget minne av något positivt. Visst har hjärnan löpt amok och kört tankar, bilder, ljud, röster som expresståg utan stopp, men det är då inte behagligt. Ingen vila eller sömn är möjlig under en sådan period.

Paranoia euforisk? Låter högst osanolikt.
Mer
9 år 2 månader sedan #724273 av Janis
Jag håller med dina vänner! Jag blir också hög när jag är i ett skov. Då existerar inte tristess.
Mer
9 år 2 månader sedan #724277 av Geta
När man hamnar längst ner på samhällets botten kan man drabbas av eufori.
Mer
9 år 2 månader sedan #724316 av Admin1
Kan vara möjligt för 25 % har positiva vanföreställningar eller psykoser. Kan innebära att man är världens viktigaste person och skall rädda världen. En del blir besvikna när denna typ av psykos försvinner, eftersom den var en sådan ego-boost. Det kan vara en orsak till att vissa avbryter medicineringen.

Första psykosen kan också vara en positiv psykos med ett förhöjt medvetande.
Mer
9 år 2 månader sedan #724635 av Psyfeatures
Jag måste säga att positiva psykoser är roliga och en jävla ego-boost ja. Trodde i ett skov att jag hade lösningen på samhällets problem, var helt euforiskt glad. Blir jättetråkigt att tappa den känslan när skovet går över. Detta var ju dock en manisk psykos som brukar vara mer av den "positiva" typen.

När det gäller paranoid schizofreni och eufori har jag ingen erfarenhet av.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
9 år 1 månad sedan #731038 av Cosmos
Jag har faktiskt haft en mani, men den var inte behaglig. Var bara superstressad för att jag inte hade tid att genomföra allt som for i mitt huvud att jag skulle göra.