Paranoid schizofreni och eufori

Mer
8 år 10 månader sedan #753451 av Kiwi
Ha nu inte ens orkat aka hem.
Mer
8 år 9 månader sedan #755336 av Kiwi
P@llekulla:

Jag reste runt i Indien. Det var mer ett aventyr an semester. Har du varit i Indien? Det ar ett valdigt vackert land.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
8 år 9 månader sedan #758352 av Cosmos

Kiwi skrev: Jag gjorde sa mycket mer forr, sa jag atar att jag var euforisk med min Paranoid Schizofrenia. Jag akte till Indien sjalv i tva manader och slutligen till England. Jag var forst i norra England, akte ned till botten och upp igen, sluta som hemlos i London och blev diagnostisterad med Parnoid Schizofrenia.


Hur orkade du resa om du var paranoid? Reste du till något eller från något?
Mer
8 år 9 månader sedan #758630 av Kiwi
Min paranoia var och ar lite fortfarande med mig hela tiden. Har inget med min ork att gora. Snarare tvartom, att jag ville ut fran min lagenhet for dar var kameror. Trodde ocksa att jag var forfoljd och jag ville vara steget fore dessa manniskor.
Mer
8 år 9 månader sedan #758791 av Admin1
När man mäter positiva symptom med PANSS-testet finns Upphetsning, som ett alternativ:

Ökande rörelser, ökat svar på stimulans, känsligare för sinnesintryck eller ökande humörväxlingar

Minimal = Tveksamt och nästan normalt
Mild = Tenderar att vara lätt agiterad, överaktiv och milt upphetsad, men utan klar upphetsning eller instabilt humör. Talet kan vara lätt pressat.
Moderat = Agitation (upphetsning) eller överaktivitet är tydlig och påverkar tal och rörelser eller sporadiska korta utbrott.
Moderat svår = Signifikant överaktivitet eller ofta utbrott av rörelser, som gör det svårt att sitta still längre än 7 minuter.
Svår = Markant upphetsning hela tiden, vilket minskar uppmärksamhet och påverkar även saker som ätande och sömn.
Extremt = Markant upphetsning, som allvarligt stör ätande och sömn och gör kontakter med andra nästan omöjliga. Snabbt tal och rörelser kan ge svårbegriplighet och utmattning.

www.viska.se/index.php/mata-psyk ... va-symptom
Mer
8 år 9 månader sedan #759120 av Admin1
Det finns tester för funktionsförmåga och oftast används GAF-skalan.
www.ltdalarna.se/PageFiles/3064/gafskalan.pdf